Nowa seria ciągników New Holland – T4 F/N/V

 

28 czerwca w Winnicy Płochockich w Darominie nieopodal Sandomierza firma New Holland Agriculture przedstawiła najnowszą gamę wąskich ciągników specjalistycznych T4 F/N/V przeznaczonych do pracy przede wszystkim w sadach oraz winnicach. Uczestnicy spotkania mieli możliwość przetestowania tych czterocylindrowych ciągników charakteryzujących się wyjątkowo kompaktową konstrukcją oraz sprawdzenia właściwości nowego systemu Blue Cab 4™ zastosowanego w  kabinach New Holland. Zapraszamy do krótkiego przewodnika po nowościach serii.

IMG 1871 compressor

 

Jak mówił Bartosz Banaś, specjalista produktowy marki, to klient decyduje o tym, jak wyposażony ma być jego model. Fabryka nie produkuje maszyn bez klienta. Sadownik czy winiarz może więc zdecydować o wyborze wszelkich parametrów ciągnika, chociażby: liczbie rozdzielaczy hydrauliki zewnętrznej, ewentualnym dołączeniu przedniego TUZa i WOM-u, zamontowaniu obciążników czy tylko wspornika, rodzaju ogumienia. – Ciągnik budujemy pod potrzeby klienta. Może on zbudować wersję podstawową, czyli to, co jest mu niezbędne do użytkowania, jak również egzemplarz z wyposażeniem maksymalnym. Elementami, na które nie ma wpływu są te wynikające z wymogów homologacyjnych, chociażby konieczność zamontowania jednego zaczepu, lusterek dzielonych, czy wybór mocy z listy dostępnych. Nie będzie także możliwości zamontowania kabiny, jeśli nie jest ona dedykowana dla konkretnego modelu (wtedy można zdecydować się na ramę czy daszek ochronny)  – wyjaśnia.

Modele z nowej serii różnią się przede wszystkim szerokością. W zależności od potrzeb gospodarstwa, warunków terenowych i gamy upraw możemy wybierać wśród trzech modeli: najwęższy V, który przeznaczony jest do winnic, N oraz F. Różnią się również promieniem zawracania. Szersze modele mają dostępną oś SuperSteer, która gwarantuje promień zawracania poniżej 3 metrów, w najmniejszych modelach (V) promień ten sam w sobie jest tak mały, że nie ma potrzeby jej montowania. Każdy z modeli N,F,V ma swoje 4 warianty jeśli chodzi o moc ciągnika (od 75 do 107 kM mocy). Także to, na co częściej zwracają wagę klienci, czyli wysokości momentu obrotowego silnika, dzięki któremu ciągnik jest w stanie pracować pod obciążeniem bez redukcji biegu. W zależności od potrzeb do wyboru są również cztery przekładnie napędowe, minimalnie 16 biegów, które pozwalają sadownikowi na dopasowanie prędkość ciągnika do pracy opryskiwacza, kosiarki czy belki herbicydowej.

Nowe ciągnki wyróżnia oś SuperSteer podczas skręcania wychodzi poza konstrukcje ciągnika, skręcają więc nie tylko koła, ale także cała oś . – Pozwala to uzyskać minimalny promień skrętu, a ciągnik niemalże skręca w miejscu (kąt skrętu nawet do 75 stopni). Klienci bardzo chwalą sobie to rozwiązanie, ponieważ pozwala ono na wjechanie w rząd obok bez konieczności robienia dużych pętli – mówił Pan Banaś.

IMG 2028 compressor

 

Dostępne są cztery prędkości wałka WOM: 540, 540 ECO, 1000 oraz zależna od prędkości jazdy. Przedni WOM natomiast osiąga 1000 obr/min i zaprojektowany jest z hydraulicznym sprzęgłem WOM bezpośrednio połączonym z wałem silnika i dającym moc 93 KM – to o 7% więcej niż w poprzednim modelu. Duży udźwig podnośnika z przodu: 1950 kg w odległości 610 mm za kulami.

Ciągniki posiadają również rewers, który do użycia wymaga wciśnięcia sprzęgła oraz zatrzymania pojazdu.

T4NFV napędzane są czterocylindrowym silnikiem o pojemności 3,4 litra, stworzonym przez firmę FPT Industrial. Zapewniają moc od 75 do 107 KM i posiadają maksymalny moment obrotowy wynoszący 444 Nm w najmocniejszej wersji T4.110 VNF. Natomiast ulepszony układ hydrauliczny posiada dwie pompy: jedna z nich, o przepływie 80 l/min dedykowana jest tylko i wyłącznie dla narzędzi. Istnieje również możliwość zamontowania wyjść pod hamulce hydrauliczne w przyczepie oraz pneumatycznego układu hamulcowego.

IMG 2017 compressor

 

Seria ciągników T4NFV cechuje się dużym udźwigiem tylnego zaczepu i dostępna też jest z elektronicznym układem regulacji zagłębienia narzędzia, aby zapewnić jeszcze bardziej precyzyjną kontrolę zaczepu.

Pomysłowym i prostym rozwiązaniem jest nadanie identycznych kolorów dźwigniom rozdzielacza oraz odpowiadającej mu parze wyjść hydraulicznych, co eliminuje praktycznie ryzyko pomyłkowego uruchomienia nie tego narzędzia co trzeba.

IMG 1996 compressor

IMG 1978 compressor

 

Nowością jest kabina z systemem Blue Cab 4™, która wyróżnia się tym, że w dachu zainstalowane ma dwa filtry. – Zwłaszcza w sadach, gdzie oprysków wykonuje się naprawdę dużo w ciągu sezonu, musieliśmy podnieść komfort i bezpieczeństwo pracy operatora.  Stad zastosowanie filtra zwykłego chroniącego nas przed kurzem na co dzień, ale także filtra węglowego, który chroni przed szkodliwą chemią, kiedy wykonujemy oprysk chemiczny – wyjaśniał. W kabinie znajduje się wyświetlacz, który informuje operatora, na którym trybie filtrowania pracuje. Jeśli filtr będzie trzeba wymienić, również zostaniemy o tym poinformowani.  Przełączamy na odpowiedni tryb wciskając przycisk.
W nowej kabinie obniżono także poziom hałasu z 82 do 78 dB (A).

IMG 2014 compressor

 

Pojemność zbiornika w modelu T4.110F została zwiększona o 20 litrów w porównaniu z poprzednikami i teraz wynosi 98 litrów, co daje najlepszą w swojej klasie autonomię pod kątem paliwa, a w efekcie zwiększa produktywność, ponieważ mniej postojów na dotankowanie, oznacza więcej czasu na polu.

Każdego użytkownika ucieszy zapewne fakt, że filtr powietrza jest pierwszym elementem, jaki widzimy zaraz po podniesieniu maski. Mocowany jest na trzy zatrzaski, co w połączeniu z jego umiejscowieniem, daje nam ogromną łatwość jego wymiany bądź czyszczenia.

IMG 1962 compressor

 

Powiązane artykuły

Jesienne cięcie korzeni

X