Eksperci o potrzebie promocji soków i musów

ajulianpawlakkupsKrajowa Unia Producentów Soków w latach 2015-2018 przeprowadzi kampanię promującą spożycie soków i musów w Polsce, Czechach, Słowacji, Litwie i Rumunii pod hasłem: Soki i musy – witaminy w smart formie. Na ten temat oraz o potrzebie zwiększenia spożycia tych produktów dyskutowali eksperci w trakcie konferencji zorganizowanej 23 kwietnia w Warszawie.

- Celem kampanii jest uświadomienie rodzicom, że soki i musy to wygodny sposób wzbogacenia diety w witaminy – mówił prezes KUPS Julian Pawlak. Trzyletni projekt jest finansowany z różnych źródeł:  z budżetu państwa, Komisji Europejskiej, Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz z funduszy producentów soków. Wybrane do promocji rynki pięciu unijnych państw charakteryzują się niskim spożyciem soków i musów. Przykładowo w Polsce na jednego obywatela w ciągu roku przypada 11,4 l soku, czyli 1 szklanka tego napoju na tydzień. Jest to kilkakrotnie mniej niż zalecana przez WHO dzienna dawka soku, która jest określona na 1 szklankę.  Soki i musy są nowoczesną, poręczną formą owoców i warzyw, dlatego mogą ułatwić rodzicom i dzieciom spożycie zalecanej przez ekspertów żywieniowych odpowiedniej ilości owoców i warzyw. Kampania kierowana jest przede wszystkim do matek, czyli osób, które decydują w dużej mierze o tym co jest spożywane w rodzinie, a także do dzieci.

W dyskusji głos zabrały także ekspertki zajmujące się dietetyką i żywieniem: Agata Ziemnicka-Łaska (dietetyk Uniwersytetu Medycznego), dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska (UJ Collegium Medicum), dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. (Instytut Żywności i Żywienia).

Przytoczono dane z ankiet przeprowadzonych wśród polskich matek, wskazujące na to, że spora grupa dzieci nie lubi jeść świeżych owoców i warzyw, zatem można zakładać, że te produkty podane dzieciom w formie musów i soków pozwolą uzupełnić dietę dzieci w witaminy. Mus i sok, jako zdrowa przekąska mogą zapewnić jedną z pięciu zalecanych porcji owoców i warzyw, które rodzice powinni dostarczyć dziecku. Wygodna forma pozwala na korzystanie z nich w każdym miejscu i o dowolnej porze np. drugie śniadanie w szkole.

sokiimusywsmartformieZ badań społecznych wynika, że matki wiedzą jak potrzebne jest spożywanie odpowiedniej ilości owoców i warzyw. Jednak wciąż wolą uzupełniać dietę w witaminy za pomocą suplementów diety niż musów. Rzadko w gospodarstwie rodzinnym owoce są spożywane w formie gotowych musów.  Badania ujawniły także niski poziom wiedzy na temat składu soków. Wciąż wiele osób uważa że zawierają one dodatek cukru, substancje konserwujące, sztuczne aromaty, barwniki  i słodziki.  Pomimo świadomości, że soki są zdrowe, wciąż 85 proc. ankietowanych deklarowało, że do śniadania w ich domach pije się herbatę, soki zaledwie 25 proc. Ankiety wyjawiły także, że w polskich domach najczęściej pije się sok jabłkowy, zarówno przez dzieci jak i rodziców.

Planowane działania w ramach kampanii „Soki i musy – witaminy w smart formie” to reklama telewizyjna i internetowa, współpraca z dziennikarzami, blogerami oraz konkurs dla szkół. Duża aktywność na temat soków i musów przewidziana jest w mediach społecznościowych. Przygotowana jest również strona www.sokiimusy.eu.

Przeczytaj także: KUPS zachęca Polaków do picia soków z polskich jabłek

Powiązane artykuły

X