Intermag - rozwój i inwestycje. Relacja z konferencji

1intermag15minW Olkuszu 7 października odbyła się konferencja firmy Intermag, będącej jednym z polskich liderów w produkcji nawozów. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele mediów z całej Polski, którzy mogli zapoznać się najnowszymi osiągnięciami firmy oraz zwiedzić centrum dystrybucyjne w Olkuszu oraz nowe instalacje do produkcji nawozów płynnych i ultragranulatów.

Osiągnięcia i plany
Zebranych przywitał prezes Intermagu, Hubert Kardasz, który przybliżył sylwetkę firmy. Jak podkreślał jej siłą napędową jest 27-letnie doświadczenie oraz młody zespół, który sprzyja innowacyjności. Co świadczy o sile firmy? Są to m.in. moce produkcyjne - 150 ton dziennie;  sprzedaż produktów w 2014 r. za 75 mln zł (tym roku zostanie przekroczona wartość 80 mln zł);  wprowadzenie na rynek ok. 150 produktów; nowa instalacja do konfekcji produktów płynnych (będzie gotowa w ciągu kilku tygodni); nakłady na inwestycje od 2012 roku przekroczyły 20 mln zł;  liczba pracowników wynosi ponad 120 osób.

Z pewnością mocną stroną Intermagu jest dział badań i rozwoju, na który składają się m.in.: Pracownia analityczna, Pracownia Biotechnologiczna, Pracownia Badań Formulacyjnych. To tu prowadzi się badania preparatów opartych na mikroorganizmach, w czym władze firmy widzą perspektywę. - Sektor biotechnologiczny to przyszłość. Planujemy rozbudowę infrastruktury produkcyjnej w tym zakresie – mówił H. Kardasz.
Intermag przystępuje do realizacji nowego projektu badawczego na lata 2015-2019 zatytułowanego „Nowoczesne preparaty agrochemiczne oparte o biodegradowalne ligandy i inne naturalne związki stymulujące odporność, umożliwiające biofortyfikację roślin do zastosowania w Integrowanej Produkcji Roślinnej”. Budżet projektu to ok. 11 mln zł, z czego ponad 60 proc. zostanie dofinansowane ze środków programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój (m.in. inwestycje w komorę fitotronową, która pozwoli na badanie wpływu nowych preparatów na rośliny). W celach firmy jest także prowadzenie badań nad mechanizmami działania na poziomie komórkowym/ ekspresji genów.

IMG 2273minIdee Intermagu
Jak powiedział Prezes, Intermag kieruje się trzema wartościami. Pierwsza z nich to zrównoważony rozwój, czyli szeroko rozumiana użyteczność dla społeczeństwa (wspieranie klubów sportowych, współpraca z lokalnymi fundacjami), wprowadzanie rozwiązań, które podnoszą efektywność produkcji rolnej i pozwalają produkować lepszą i zdrowszą żywność. Kolejne wartości to partnerstwo (dzielenie się informacjami i współpraca) oraz innowacyjność rozumiana jako konsekwentne działanie i wdrażanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań (np. Optysil – produkt oparty o krzem, z bardzo dużą zawartością tego pierwiastka).

Strategia firmy oparta jest na kilku filarach. Pierwszy to inwestycje w nowe technologie i w rozbudowę zaplecza produkcyjnego przy wykorzystaniu funduszy europejskich. Umożliwiły one rozwój oferty produktowej. Kolejny filar to ekspansja zagraniczna.  Intermag odnotował wzrost eksportu pięciokrotnie w porównaniu do 2010 r. Firma jest obecna w ponad 20 krajach świata. W kluczowej strategii znajduje się także rozwój marek produktowych, działania mające na celu uzyskanie rozpoznawalności produktów przez klientów. Udało się to już osiągnąć w przypadku Tytanitu na rynku międzynarodowym.

Stały rozwój
Jak wyglądał rozwój firmy w ostatnich latach? Od 1998 r. Intermag produkuje chelaty. Od 1999 produkty w małych opakowaniach dla domu i ogrodu. Od 2003 r. firma prowadzi intensywne działania eksportowe. W 2007 r. nastąpił rozwój hali w Olkuszu.  W 2010 r. firma wprowadziła serię nawozów krystalicznych Plonvit. W 2011 r. Tytanit został zarejestrowany jako stymulator wzrostu. W latach 2012/2013 oddany został zakład do produkcji nawozów krystalicznych. W 2014 r. został wprowadzony do oferty Optysil – preparat krzemowy. 2014 r. to uruchomienie centrum dystrybucji (prawie 7000 m kw.). W tym roku Intermag otwiera nowoczesną instalację do produkcji nawozów płynnych i pod postacią ultragranulatu.

IMG 2261minStaramy się być blisko klienta, dlatego mamy kilkanaście osób w terenie, organizujemy także centra demonstracyjne, gdzie w warunkach polowych pokazujemy działanie nawozów. Tych centrów jest kilkadziesiąt na terenie całego kraju (14 w sadach).

- Jesteśmy obecni na kilku kontynentach: w Afryce (Kenia), Ameryce Południowej (Brazylia –otworzona spółka córka), Azji (m.in. Jordania, Filipiny, Chiny, Wietnam – Tytanit cieszy się tam dużą popularnością). Duży rynek dla Intermagu to Rosja – podkreśla Hubert Kardasz.

Zobacz więcej zdjęć z fabryki Intermagu oraz z konferencji
 
Co firmie Intermag pozwoliło zrealizować inwestycje? Korzystanie ze środków unijnych: realizacja 13 projektów o wartości 24 mln zł, z czego 9 mln zł stanowiła łączna kwota dofinansowania.

Informacją z ostatniej chwili podaną na zebraniu było ogłoszenie, że po rocznym oczekiwaniu flagowy produkt Intermagu - Optysil otrzymał oficjalną rejestrację Ministerstwa Rolnictwa jako mineralny stymulator wzrostu.

W trakcie konferencji wręczono przedstawicielom władz samorządowych statuetki, w podziękowaniu za współpracę. Paweł Piasny, starosta powiatu okulskiego, odbierając nagrodę powiedział:  – Firma Intermag dba o środowisko naturalne i jest przyjazna okolicznym mieszkańcom.  Wspieramy działalność tej firmy i cieszymy się, że powstaje u nas podmiot, który staje się światowym graczem. W imieniu władz samorządowych składamy gratulacje i życzymy dużo zapału i gwarantujemy z naszej strony pomoc.

Powiązane artykuły

X