Nissan TX – nowa seria wózków widłowych

Nissan Forklift, producent wózków widłowych wprowadził do sprzedaży nowe konstrukcje elektryczne. Mowa o odmłodzonych wózkach widłowych serii TX. Maszyny dostępne są na rynku od września 2012 roku.
Nowoczesna stylizacja
Modernizacja wózków serii TX dotyczy zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i możliwości maszyny. Projektantom zależało na tym, aby nowe konstrukcje wpisywały się w linię nowoczesnych wózków elektrycznych produkowanych przez Nissana. Trzeba przyznać, że nowe konstrukcje wyglądają atrakcyjnie.
nissan-wozekErgonomia przede wszystkim
Nie mniej istotne jest rozmieszczenie elementów w kokpicie, które bezpośrednio przekładają się na komfort pracy operatora. Ergonomiczne ułożenie poszczególnych elementów sterujących oraz logiczne rozmieszczenie wskaźników to bez wątpienia atuty nowych konstrukcji Nissana. Operator steruje wózkiem korzystając z kierownicy, którą obsługuje lewą ręką. Natomiast prawa ręka jest odpowiedzialna za manewrowanie mechanicznymi dźwigniami (w opcji dostępne dżojstiki umieszczone na podłokietniku). Prawa ręka jest odpowiedzialna za funkcje hydrauliczne, kierunek jazdy oraz sygnał dźwiękowy. Na pewno bardziej poręcznym rozwiązaniem jest podłokietnik z dżojstikami (rozwiązanie często stosowane w dużych ciągnikach rolniczych). Chociaż z drugiej strony rozmieszczenie dźwigni oraz ich rozmiary nie powinny nastręczać problemów podczas sterowania.
Oczywiście pozycja kierownicy oraz fotel są regulowane.
Rozwiązania techniczne
Nowoczesna stylizacja nadwozia cieszy oko, efektowne rozwiązania w kokpicie poprawiają ergonomię i komfort pracy, natomiast z punktu widzenia użytkownika najważniejsze są walory techniczne. W tym zakresie Nissan również ma kilka ciekawostek.
Jednym z największych atutów wózków widłowych serii TX jest sterownik AC TECH znany również z innych konstrukcji tego producenta. Sterownik ten stale monitoruje pracę wózka. Mowa między innymi o statusie baterii. Wszystkie informacje są przekazywane operatorowi za pomocą wyświetlacza ciekłokrystalicznego umieszczonego w desce rozdzielczej.
Zmodernizowane wózki serii TX wyposażone są w szereg systemów i układów elektronicznych, których zadaniem ma być umożliwienie wydajnej pracy. Największym minusem wszystkich konstrukcji elektrycznych jest ograniczony czas pracy na jednej baterii. Dlatego, każdy producent stara się wydłużyć ten czas możliwie najbardziej. Jednak oszczędność energii nie jest jedynym rozwiązaniem umożliwiającym bezproblemową pracę. W przypadku wózków Nissan TX zastosowano między innymi:
•    ECI, czyli wskaźnik zużycia energii.
•    LWI, czyli wskaźnik załadunku podnośnika (dostępny w opcji). To rozwiązanie zapobiega przeładowaniu wózka.
•    ATL, to system który umożliwia wyrównanie pozycji widelca za pomocą jednego przycisku (przydatne podczas pracy na dużej wysokości).
Seria TX
Elektryczne wózki widłowe serii TX można podzielić na dwie grupy. W pierwszej są wózki trzykołowe, natomiast w drugiej czterokołowe. W konstrukcjach trzykołowych tylne koło jest podwójne (jest to standard). Ta grupa obejmuje aż siedem maszyn o udźwigu od 1250 do 2000 kg. Maszyny w obrębie tej rodziny różnią się bateriami, udźwigiem, nieznacznie wymiarami, a także promieniem skrętu, który w najmniejszej konstrukcji wynosi 1420 mm, natomiast w największej 1635 mm. Wózki trzykołowe oznaczone są jako TX3.
Symbolem TX4 oznaczane są modele czterokołowe. Jest to znacznie mniejsza grupa maszyn, która obejmuje zaledwie trzy konstrukcje. Udźwig w poszczególnych wózkach wynosi odpowiednio 1600, 1800 i 2000 kg. Wszystkie wózki serii TX4 mają takie same wymiary zewnętrze.
Autor: Bartłomiej Kowalski (FarmDriver.com)

Powiązane artykuły

X