Które owoce jemy w lutym najchętniej?

Wśród najpopularniejszych gatunków lutego Kantar wymienia jabłka, gruszki i borówki. Najbardziej wzrosło spożycie borówki i malin. W przypadku borówki wzrost ilości konsumentów w skali roku - luty do lutego -wyniósł 35%, w skali 2 lat 72%. Od początku realizacji badań, czyli od 3 lat, wzrost to 82%, z 5,5 do 10 mln konsumentów. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Konsumpcja owoców w lutym

W lutym podobnie jak w ostatnich miesiącach, w rankingu najczęściej jedzonych owoców prowadziły jabłka (87%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 8% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 16% 4-5 razy w tygodniu.

Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się gruszki, które jadło 43% badanych. Jedna trzecia (31%) Polaków w lutym jadła borówki.

Jedna czwarta osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) maliny (25%), jedna piąta truskawki (24%).

W porównaniu do stycznia wzrosło spożycie: borówki (o 6 p.p.), truskawek (o 4 p.p.), malin, przetworów z czarnej porzeczki i aronii (o 1 p.p.).

Wzrost liczby konsumentów owoców w lutym

W porównaniu do lutego 2022 roku wzrosło spożycie borówek (o 8 p.p.) i malin (o 3 p.p.). W przypadku borówek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 35%, w przypadku malin o 14%.

35% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 2,6 mln nowych konsumentów. Borówki w styczniu jadło aż 10 mln osób. 

W przypadku malin 14% oznacza 1 mln nowych konsumentów.

Spożycie truskawek utrzymało się na tym samym poziomie.

W porównaniu z lutym 2022 roku, liczba konsumentów borówki wzrosła o 2,6 mln.

W porównaniu do lutego 2021 roku wzrosło spożycie borówek, malin, truskawek oraz przetworów z aronii i czarnej porzeczki. W przypadku borówek wzrost liczby konsumentów o wyniósł aż 72%, czyli 4,2 mln osób. 

W przypadku malin o 67% (3,2 mln), a truskawek o 50% (2,6 mln). W skali dwóch lat - luty do lutego - w przypadku aronii wzrost ilości konsumentów wyniósł 25% (1 mln), czarnej porzeczki 20% (0,9%). 

W skali 3 lat, w porównaniu "luty 2023 do lutego 2020 roku" spożycie borówki wzrosło o 82%, z 5,5 mln do 10 mln konsumentów.

Wzrost ilości konsumentów malin ​od 2020 roku wyniósł 56%, a truskawek 50%.

Wyniki badań konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

X