Jeżyny z historycznym rekordem konsumpcji w sezonie 2023

Jeżyny w lecie jadło 9,1 mln Polaków. To o 27% i 2 mln więcej konsumentów niż w lecie 2022 roku. To najwyższy wyniki w historii realizowanego od 4 lat comiesięcznego monitoringu konsumpcji i największy wzrost wśród wszystkich gatunków owoców.

„Konsument jest dziś świadomy prozdrowotnej wartości owoców jagodowych. Dzięki promocji roli owoców w codziennym odżywianiu i promocji nowych odmian, zaangażowaniu plantatorów i instytutów naukowych badających związki bioaktywne w owocach te polskie superowoce spożywane są chętniej przez coraz więcej Polaków. Niezbędna jest dalsza współpraca w celu promocji polskiej jeżyny, zwłaszcza wśród nowych grup docelowych. Jeżyny są świetną przekąską, która powinna być serwowana dzieciom już od najmłodszych lat” - mówi dr Agnieszka „Dr. Berry” Orzeł, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.

Rosnąca konsumpcja

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

Jeżyny latem jadło 9,1 mln, czyli 28% dorosłych Polaków. Z analizy danych wynika, że najpopularniejszym owocem jagodowym były maliny, które jadło 57% Polaków, czyli 18,5 mln konsumentów. W obu przypadkach to najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.

Najbardziej pożądany owoc

Jeżyna jest dziś najbardziej oczekiwanym owocem. W sezonie 2023 chciał ją spróbować co czwarty Polak (23%) - dokładnie 7,4 mln konsumentów, w badanej grupie osób w wieku 15 lat i więcej.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

Wzrost liczby konsumentów owoców „lato do lata”

W porównaniu z latem 2022 roku liczba konsumentów jeżyn wzrosła o 27%. To najlepszy wynik wśród wszystkich gatunków owoców.

W porównaniu z latem 2022 r. jeżynom przybyło 1,3 mln konsumentów. Tylko dwa gatunki zyskały ich więcej - malina i czarna porzeczka, odpowiednio 2,3 mln i 1,9 mln.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

W porównaniu z latem 2021 spożycie jeżyn wzrosło o ponad połowę (56%). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich badanych gatunków owoców i warzyw.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

W skali 3 lat, w porównaniu „lato 2020 do lata 2023 roku”, spożycie jeżyn wzrosło o 75%, z 5,2 mln do 9,1 mln konsumentów. To najwyższy wynik wśród wszystkich owoców i warzyw.

W przypadku czarnej porzeczki i jej przetworów wzrost wyniósł 63%, liczba konsumentów wzrosła z 5,2 mln do 8,4 mln. Wzrost liczby konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 roku wyniósł 46%.

Wzrost w wartościach bezwzględnych, w przypadku jeżyn, wyniósł 3,9 mln konsumentów.

Porównywalnie zyskały tylko śliwki i borówki. W ciągu 3 lat odpowiednio - 4,2 mln oraz 3,6 mln konsumentów. Borówki w sierpniu 2023 roku jadło ponad 18 mln Polaków.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Owoc najbardziej oczekiwany

Sukces jeżyny jako gatunku nie jest zaskoczeniem. W kwietniu 2023 roku Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zlecił badania, w których pytano respondentów o to, jakich owoców lub warzyw chcieliby spróbować w najbliższej przyszłości. Polacy najczęściej chcieli spróbować owoców jagodowych, takich jak jeżyna (23%), czarna malina (22%), jagoda kamczacka (20%) oraz agrest (18%).

Więcej o walorach jeżyn przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl - Właściwości zdrowotne owoców jeżyny.

Czas na polskie superowoce!

Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Podobnie udany sezon mają za sobą m.in. borówki - „Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków - badania Kantar, 2020-2023”, porzeczki - „Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023” oraz truskawki.

Więcej o walorach truskawki przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale „Truskawki - 5 mitów, które warto obalić”.

#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

X