Porzeczki i ich przetwory mają coraz więcej konsumentów

Ilość konsumentów porzeczek rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów. Czarną porzeczkę i jej przetwory je ponad 1/4 Polaków, czerwoną w lecie jadła blisko 1/3. To najwyższy wyniki w historii realizowanego od 4 lat comiesięcznego monitoringu konsumpcji. Trend komentuje Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

Dla nas plantatorów, ale także dla całej branży, nie ma lepszej wiadomości niż ta, że nasze owoce znajdują tak duże uznanie wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania owocami jagodowymi i ich konsumpcja to najlepsza nagroda dla producentów za ich trud i całe serce włożone przy produkcji. Porzeczki to owoce na trwałe zapisane w historii naszego społeczeństwa. Dzięki wysiłkowi wielu ludzi przypominamy o ich obecności i niezwykłych walorach. Przez cały rok cieszą nasze podniebienie korzystnie wpływając na zdrowie i urodę. Cieszą także różnorodnością kolorów poprawiając nam codzienne samopoczucie. Rośnijmy w siłę razem z naszymi polskimi superowocami! - poleca Piotr Baryla, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu CORE TEAM. Badania realizuje Kantar, są one finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Szczegółowe dane dla kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Rosnąca konsumpcja

Ilość konsumentów porzeczki rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów. 

Czarne porzeczki i ich przetwory w lecie br. jadło 26% Polaków, czyli 8,4 mln osób. Liczba konsumentów wzrosła o 300 tys. względem deklaracji z 2022 r., kiedy wyniosła 8,1 mln (25%).

Latem br. porzeczki czerwone i ich przetwory jadło 9,7 mln konsumentów (30% populacji dorosłych Polaków). To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii. W sierpniu 2022 r. 8,4 mln (26%), co oznacza wzrost o 1,3 mln osób. 

Wzrost liczby konsumentów "lato do lata"

W porównaniu do lata 2022 roku liczba konsumentów czerwonych porzeczek i ich przetworów wzrosła o 15%. To drugi wynik, szybciej rosła jedynie jeżyna.

W porównaniu do lata 2022 roku czarnej porzeczce i jej przetworom przybyło 1,9 mln nowych konsumentów. Więcej konsumentów zyskała tylko malina.

W skali 3 lat, w porównaniu "lato 2023 do lata 2020 roku" deklaracje spożycia czarnej porzeczki i jej przetworów wzrosły o 63%, z 5,2 do 8,4 mln konsumentów. Jedynie w przypadku jeżyn wzrost był wyższy i wyniósł 75%, ilość konsumentów wzrosła z 5,2 do 9,1 mln. Duży był także wzrost ilości konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 r. wyniósł 46%.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków.

Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku. Badania są pretekstem do promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu.

Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków, w tym aronii i jej przetworów, są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

X