Wspieramy rolników sercem, a powinniśmy rozumem - brakuje edukacji żywieniowej

Pierwszym efektem protestów rolników jest wzrost zainteresowania jakością i pochodzeniem żywności. Taka sytuacja jest szasną dla wszystkich. Przed nami sezon, w którym powinniśmy pokazywać jak produkujemy warzywa i owoce, i dlaczego warto jeść to co lokalne i sezonowe. Oto opinia Pawła Myziaka, producenta warzyw ciepłolubnych, jednego z liderów kampanii „Moc Polskich Warzyw”, członka ogrodniczego Core Teamu.

Zdaniem producentów czas na szerokie i systemowe wsparcie krajowej produkcji. Popularyzację wiedzy na temat różnic pomiędzy jedzeniem a odżywianiem, zasad komponowania posiłków i korzystania z dobrodziejstw produktów podstawowych, w tym warzyw i owoców.

- Polacy wspierają rolników intuicyjnie. Jako konsumenci mają zaufanie do polskiej żywności. Konsument nie ma jednak wiedzy, jak znakomita jest to żywność. Dlaczego produkując warzywa i owoce, jesteśmy w wielu obszarach jakościowym liderem. Brakuje edukacji – mówi Paweł Myziak.

Drodzy konsumenci, pamiętajcie, że dzisiaj rolnicy walczą nie tylko o swój byt, ale przede wszystkim o to, żeby można było utrzymać jakość, żeby konsumenci mogli bez obaw spoglądać w przyszłość. Bezpieczeństwo żywnościowe jest dla konsumentów a nie dla rolników. Ważna jest pewność, że żywność będzie dobra, lokalna i dostępna. – zwraca uwagę Paweł Myziak.

- Produkujemy w małych gospodarstwach. Jest to unikatowe na tle kultury rolniczej w Europie. Możemy potraktować to jako szansę. Polacy chcą się zdrowo odżywiać i dbać o to, żeby jedzenie stało się tak naprawdę lekarstwem. Jako branża musimy to wykorzystać. Musimy dbać o to by aktualny przekaz podtrzymać. Cały czas chcemy dostarczać zdrową żywność, po to żeby konsumenci mogli jeść, być szczęśliwi i zdrowi. Bez wartościowego odżywania nie ma mowy o dobrym samopoczuciu i zdrowiu. Jedzenie ma znaczenie - przekonuje Paweł Myziak, jeden z liderów kampanii „Moc Polskich Warzyw”.

„Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem” – te słowa wypowiedział Hipokrates, który położył fundamenty pod współczesną medycynę, którego przysięgę do dziś składają lekarze.

Będziemy tutaj zawsze

- Przed nami praca do wykonania. Branże rolnicze, poszczególne organizacje, muszą sięgnąć po swoich PR’owoców i w po swojej firmy reklamowe, tak żeby ten przekaz podtrzymać. Wzrost zainteresowania jakością żywności jest szansą. Edukując konsumentów możemy utrzymać obecny udział polskich warzyw i owoców, i zdobywać nowe przyczółki w handlu krajowym. Pokażmy jak bardzo chcemy utrzymać dobrą jakość i przekonujmy konsumentów do lokalności. Jesteśmy dla nich, będziemy tutaj zawsze. Dostarczamy i będziemy nadal dostarczać dobre produkty. Na nas możecie zawsze liczyć – podsumowuje Paweł Myziak, w Core Team członek zespołu ds. komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka.

Połowa sukcesu

Grunt pod edukację jest dobry. Systematycznie rośnie ilość konsumentów warzyw i owoców. W ramach monitoringu konsumpcji w sezonie 2023 swoje historyczne maksima osiągnęło aż 12 gatunków. Cukinia, ogórek, fasolka szparagowa, maliny, borówki, jagoda kamczacka, agrest, czerwone porzeczki, truskawki, jeżyny, rokitnik, minikiwi. Wieloletnie miesięczne „rekordy” były ustanawiane aż 63 razy, m.in. dla papryki, pomidora, marchwi i cebuli. Badania realizuje firma Kantar Polska.

W ramach projektu „Core Team” sektor ogrodniczy organizuje prezentacji wyników monitoringu konsumpcji oraz aktualnej, sezonowej, oferty branży. Spotkania z dziennikarzami (12 rocznie) to dostęp do mediów dla wielu organizacji branżowych i środowisk producentów.

W ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw rozwijane są kampanie promujące konsumpcje całych grup gatunków warzyw i owoców. Stale identyfikowane są tematy atrakcyjne dla różnych grup konsumentów. Na zapotrzebowanie różnych środowisk i mediów opracowano już 28 pełnych rekomendacji żywieniowych, m.in. dla odporności, „mocnych kości”, insulinooporności, różnych grup - dzieci, nastolatków, seniorów. Także talerze żywieniowe dla poszczególnych pór roku. Wszystkie pokazują jak korzystać z bogactwa krajowych warzyw i owoców.

Podsumowanie

Dzisiejsze zainteresowanie jakością żywności, produktami podstawkowymi, miejscem ich produkcji, należy postrzegać jako szanse.

Pandemia pokazała, że w sytuacjach niepokoju rośnie zapotrzebowanie na edukację żywieniową. W jej wyniku znacząco wzrosła świadomość wpływu tego co jemy na nasze zdrowie. Odporność, samopoczucie, a nawet wygląd.

Edukacja żywieniowa wymaga działań systemowych i współpracy resortów rolnictwa, zdrowia i edukacji. Do dziś nie istniej jednak żaden międzyresortowy zespół, który mógłby skoordynować wysiłki wielu projektów, organizacji branżowych i instytucji.

Warto byśmy jako producenci i jako konsumenci lepiej rozumieli dlaczego powinniśmy mieć dobrej jakości żywność, w tym warzywa i owoce.

Zapowiedź

Na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw realizowane jest badanie wpływu protestów rolniczych i większego zainteresowania jakością żywności, na częstsze zakupy naszych polskich owoców i warzyw? Wyniki zostaną zaprezentowane 28 marca 2024 r. podczas marcowej konferencji prasowej sektora ogrodniczego.

Źródło: Core Team

 

Powiązane artykuły

X