Witamy w przyszłości

Traktor roku 2017 Tony od Antonio Carraro w rozmowie z Federico Bartoluccim – menedżerem na Europę

Linia inteligentnych ciągników Tony to milowy krok ku pełnej automatyzacji sadownictwa. Produkt ten skierowany jest do producentów profesjonalnych, którzy ponad wszystko cenią sobie wygodę i komfort pracy. – Bardzo często sadownicy spędzają w ciągniku wiele godzin, a ma to miejsce szczególnie wiosną, kiedy nadchodzi konieczność chemicznej ochrony roślin. Długi i monotonny czas pracy wywołuje znużenie. Zadaniem Tony’ego jest jak największe odciążenie operatora oraz zapewnienie mu najwyższego komfortu. W poszukiwaniu rozwiązań, które mogłyby to zapewnić, nawiązaliśmy kilka lat temu współpracę z firmą Porsche. Owocem tej kooperacji jest wdrożenie japońskiego systemu zarządzania Kaizen, co uczyniło nas na rynku światowym bezkonkurencyjnymi pod względem innowacyjności – tłumaczy w rozmowie z e-sadownictwo Federico Bartolluci menedżer Antonio Carraro na Europę.

Pracę nad doskonaleniem Tony’ego rozpoczęto modernizacją kabiny, która została wyposażona w system FOBS, gwarantujący wysoki stopień hermetyzacji. Pestycydy, kurz oraz para wodna nie mogą dostać się do jej wnętrza. Dodatkowo, kabina jest doskonale wyciszona. – Najnowszy model Kabiny Air zapewnia operatorowi również dużą swobodę ruchu, a komfort jazdy poprawia klimatyzacja. Kabina jest skonstruowana w taki sposób, aby oferować możliwie najszersze pole widzenia, co jest niezwykle ważne podczas wykonywania zabiegów w sadzie. Pełną widoczność gwarantuje także dach wyposażony w szybę. Ponadto nasz traktor ma potężne ledowe światła umiejscowione na dachu kabiny, które w połączeniu z reflektorami na błotnikach doskonale oświetlają sad podczas nocnej pracy. Postaraliśmy się również o uproszczenie ewentualnego demontażu kabiny – czynność ta nie powinna zająć więcej, niż 40 minut – mówi Pan Bartolluci. Maksymalna wysokość Tony’ego z kabiną to 2,1 m.

– Wyposażyliśmy Tony’ego w japoński, 4-cylindrowy silnik Janmar oraz system TMC (Tractor – Management – Control), co oznacza możliwość elektronicznego zarządzania prędkością jazdy oraz mocą obrotów silnika (używając przycisku na desce rozdzielczej, joysticka lub automatycznie). 1. TMC – DUAL MEMO CRUISE CONTROL – system elektronicznej kontroli prędkości oraz obrotów silnika. W tym przypadku pojazd niezależnie od uwarunkowań terenowych porusza się z taką samą prędkością oraz taką samą ilością obrotów silnika. Ma to duże znaczenie przy wykonywaniu oprysków. 2. TMC – AUTOMOTIVE CRUISE CONTROL – system ten automatycznie dobiera potrzebną ilość obrotów silnika do utrzymania stałej, założonej prędkości, niezależnie od wykonywanej pracy. 3. TMC – INTELLIFIX – CONSTANT TORQUE – system oszczędności paliwa, pozwala automatycznie dobierać prędkość i obroty silnika (niezależnie od siebie), uzależniając dobór tych parametrów od zapotrzebowania na moc wskazywanego przez WOM. Traktor posiada również cztery zakresy prędkości wraz z trzema trybami przyspieszeń dla każdego zakresu i trzy dla każdego zakresu w trybie Automotive. Maksymalna prędkość jaką może osiągnąć maszyna to 40 km/h. – Antonio Carraro konstruuje swoje maszyny z największą dbałością o szczegóły i detale. Wieloletnia praktyka pozwala nam na zastosowanie takich rozwiązań, które całkowicie wykluczają awaryjność. Elektronika w Tonym jest najwyższej jakości, co potwierdzamy faktem, że Antonio Carraro jako jedyny producent na świecie daje na wybrane modele ciągników cztery lata pełnej gwarancji – mówi Pan Bartolluci.

Warto podkreślić, że dzięki hybrydowej, hydrostatyczno-mechanicznej skrzyni biegów, operator ma maksimum precyzji i wygody. Pozwala ona na eliminację tunelu centralnego i tym samym zwiększenie komfortu operatora, ale przede wszystkim uniezależnia uruchamianie wielu funkcji od pracy silnika, np. niezależnie od prędkości oraz obrotów silnika możemy zmieniać kierunek jazdy. Poza tym, elektroniczny system wspomagający zarządzanie maszyną gwarantuje zapamiętywanie parametrów jazdy, maksymalizując w ten sposób wydajność pracy oraz zdecydowane uproszczenie procedur.

Model SR jest przegubowy, co w połączeniu z wyjątkowo wąskim podwoziem czyni go niezwykle zwinnym. – Model TR „nie łamie się”, ale to jego polecam polskim sadownikom, ponieważ uważam, że promień skrętu przez niego oferowany jest całkowicie wystarczający dla polskich sadów. Oba posiadają natomiast odwracalne siedzisko operatora, co ceni wielu użytkowników, ponieważ zwiększa funkcjonalność maszyn. Tworząc najnowsze modele postaraliśmy się, aby zmiana siedziska była jeszcze prostsza i szybsza – zauważa przedstawiciel Carraro.

Innowacyjność Tony’ego zapewniła mu zdobycie prestiżowej nagrody Ciągnik Roku 2017 w kategorii „ciągniki specjalistyczne”. Parametry, które były brane pod uwagę w ocenie to: silnik, skrzynia biegów, komfort, zwinność i design. – Przyszłością sadownictwa są takie maszyny, które w inteligentny sposób uczynią pracę sadownika komfortową i bezpieczną. Jedynym obowiązkiem operatora powinno być czuwanie nad pracą ciągnika – podsumowuje nasz rozmówca.

Tony
Tony
Tony
Tony
Tony

1

2

3

Powiązane artykuły

X