O kształt rozporządzeń

sortownicaRozporządzenie Komisji Europejskiej 302/2012 zmieniło warunki wsparcia dla grup producentów i zmusiło naszych parlamentarzystów do nowelizacji ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw. To, co nie zostało precyzyjnie określone przez UE i polską ustawę, zostanie dopowiedziane w dwóch rozporządzeniach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W ramach konsultacji społecznych nad tymi aktami prawnymi Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw wraz ze Związkiem Sadowników RP i „Unią Owocową” przedłożyli swoje spostrzeżenia i propozycje.
 
W projekcie rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw wątpliwości budzi zapis, zgodnie z którym przez 5 lat (w przypadku ruchomości) i 10 lat (nieruchomości) istnieje obowiązek ich wykorzystywania zgodnie z planem dochodzenia do uznania, a regulacja ta miałaby obowiązywać również te inwestycje, które już zrealizowano. Mamy tu po pierwsze złamanie zasady, że prawo nie działa wstecz. Poza tym nie uwzględnia się sytuacji rynkowej, zmuszając ogrodnika do produkcji owoców czy warzyw, na które w danym czasie nie będzie zapotrzebowania.
 
Duże obawy budzi projekt dodatkowego zabezpieczenia spełnienia przez grupę warunków przyznania pomocy finansowej w postaci weksla. Przy najmniejszej wątpliwości Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mogła taki weksel uruchomić. Zanim grupa udowodni, że spełniła wszystkie warunki, może dojść do jej zlicytowania. Dodatkowo w przypadku windykacji weksel ma pierwszeństwo w stosunku do roszczeń banków. Może to spowodować, że po wejściu w życie rozporządzenia banki masowo będą wypowiadać umowy kredytowe, albo żądać dodatkowych zabezpieczeń.
 
W swym stanowisku KZGPOiW, ZS RP i „Unia Owocowa” zwracają również uwagę, że w projekcie rozporządzenia nie zostały zaimplementowane przepisy art. 44 akapit 3 rozporządzenia 543/2011. Przepis ten dopuszcza wprost realizację inwestycji w gospodarstwach członków. Daje też możliwość żeby inwestycja realizowana w ramach PDU była własnością członka grupy (podobnie jak to ma miejsce w programach operacyjnych uznanych organizacji producentów).
 
Projekt drugiego rozporządzenia – w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw – definiuje na nowo producenta owoców i warzyw. Jest to tzw. „producent historyczny” (ten, który produkował i sprzedawał owoce i warzywa na rok przed przystąpieniem do grupy producentów) i tylko taki może być członkiem grupy producentów. Ma to zapobiegać przystępowaniu do grup przypadkowych osób. Sprawa komplikuje się, jeśli mamy do czynienia ze spadkobiercami czy następcami członków GP. Gdzie ten młody człowiek ma sprzedawać swoje produkty przez rok? Nie wolno mu również przez ten czas korzystać z infrastruktury grupy. Może to zachwiać nie tylko kondycją takiego gospodarstwa ale i całej grupy.
 
W projekcie rozporządzenia proponuje się, aby łączna wartość produktów wytworzonych przez producentów – członków uznanej organizacji wynosiła, co najmniej 500 000 złotych. Autorzy stanowiska są zdania, że ten próg należy podwyższyć, gdyż większe grupy mają lepszą szansę ustabilizowania się na rynku. Dla producentów owoców ta granica powinna wynosić 3 mln zł. Jednak by umożliwić dostosowanie się do tych przepisów proponuje się odpowiednie vacatio legis.

Powiązane artykuły

X