Komunikacja branży sokowniczej. Informujemy, edukujemy i bronimy gdy trzeba!

same owoce2W dzisiejszym świecie do przeciętnego mieszkańca kraju rozwiniętego gospodarczo docierają setki komunikatów dziennie, co paradoksalnie może przyczyniać się do dezinformacji, a nie do wzrostu świadomości w zakresie wyborów konsumenckich.  Dlatego coraz ważniejszą rolę odgrywają działania komunikacyjne instytucji branżowych, które we współpracy z naukowcami starają się „wyjść poza komunikację marki czy firmy” i informować konsumentów szerzej, bardziej kompleksowo, odnosząc się do wskazań międzynarodowych ciał eksperckich i liderów opinii. Podobne działania od kilku lat prowadzone są przez Krajową Unię Producentów Soków, a jednym z ich efektów jest wzrost wiedzy Polaków o potrzebie spożywania 5 warzywno-owocowych porcji dziennie. O kwestiach związanych z komunikacją branży sokowniczej w Polsce rozmawiamy z panią Barbarą Groele, Sekretarzem Generalnym KUPS.

   

Pani Barbaro, dlaczego i w jakim celu KUPS realizuje działania komunikacyjne?

KUPS jest organizacją branżową, działającą od ponad 20 lat na rzecz zrównoważonej współpracy producentów soków, nektarów i napojów z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi, administracją publiczną oraz innymi organizacjami branżowymi. Naszą ambicją jest stałe efektywne przyczynianie się do odpowiedzialnej komunikacji branży FMCG z konsumentami w temacie właściwego odżywiania i stylu życia. Naszą misją, a zatem ważnym obszarem aktywności, jest masowe informowanie o zaleceniach żywieniowych dotyczących spożycia warzyw, owoców i soków, jak również o nowych badaniach i odkryciach w zakresie dobroczynnego oddziaływania na organizm człowieka zrównoważonej diety opartej na warzywno-owocowych porcjach, w tym sokach.

Skąd pojawiające się mity i błędne opinie na temat soków wśród części Polaków? Jak je prostować?

Dzisiejszy konsument ma do wyboru bardzo wiele różnorodnych produktów i marek, za każdą z nich „idzie” przekaz komunikacyjny. Tych przekazów jest zbyt wiele, a do tego często są zbyt skrótowe, nieprecyzyjne czy wręcz ewidentnie wprowadzające w błąd. Jak chociaż ten o kaloryczności soków. Każdy kto choć na kilka sekund zatrzyma się nad takim przekazem od razu dojdzie do wniosku, że jest nielogiczny, bo szklanka soku 100% zawiera tyle samo kalorii co owoce czy warzywa, z których jest przygotowany. A jednak wielu z nas mentalnie „przełyka” takie stwierdzenie zupełnie jak nagłówek w Internecie i nie poświęca nawet 5 sekund na własną refleksję czy weryfikację. Tak właśnie rodzą się nieprawdziwe i krzywdzące informacje, a rolą KUPS jest ich wyjaśnianie i propagowanie faktów o branży, w oparciu o informacje naukowe, a nie bajkowe opowieści.

O tym, że warzywa i owoce są zdrowe teoretycznie każdy już wie, więc czy przestrzeń KUPS do komunikacji nie jest dość ograniczona?

Absolutnie nie! Od kilku lat organizujemy tematyczne spotkania dla dziennikarzy z udziałem naszych ekspertów, w każdym bierze udział średnio kilkanaście osób, tematów nam zdecydowanie nie brakuje J Jak wielu z nas wie, że soki z warzyw i owoców mogą odgrywać ważną rolę w opóźnianiu wystąpienia choroby Alzheimera, w szczególności u osób z grupy wysokiego ryzyka? Naukowcy japońscy są o tym przekonani. Lub też że suplementacja likopenu (sok pomidorowy) jako przeciwutleniacza znacznie zmniejsza parametry stresu oksydacyjnego u kobiet po menopauzie oraz u sportowców, prowadząc w sposób ewidentny do zwiększenia ich wydajności fizycznej? To z kolei konik naukowców kanadyjskich… Albo dlaczego mamy znikomą wiedzę na temat odżywiania mózgu, który przecież z taką intensywnością jest przez nas wykorzystywany przez 18 godzin na dobę – sałatą nie utrzymamy jego skutecznej wydolności, musi otrzymać regularne porcje dobrej glukozy! To są tematy, które poruszamy z ekspertami, liderami opinii, dietetykami i dziennikarzami, bo wierzymy że odpowiedzialna komunikacja buduje świadome społeczeństwo.

Ale w ostatnich latach najbardziej namacalnym rezultatem Waszych działań komunikacyjnych jest przekaz o 5 porcjach warzywno-owocowych.

Tak, to prawda. W Polsce stale spożywamy o 50% mniej warzyw i owoców niż zalecają eksperci WHO, więc w zasadzie od 2008 roku intensywnie promujemy codzienne spożycie 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Działania te dają nam ogromną satysfakcję, bo tak dzieci, jak młodzież i dorośli przyswoili już dość wyraźnie przekaz mówiący o potrzebie 5 porcji, co oczywiście nie od razu idzie w parze z należytą praktyką. Niemniej jednak w naszym konkursie szkolnym z lat 2008-2010 otrzymaliśmy ponad 26 000 prac konkursowych, a w projekcie szkolnym edycji 2010-2012 udział wzięło 600 000 dzieci, 9 500 nauczycieli z 8 400 szkół, 20 000 lekarzy i ponad 1,2 mln rodziców! Z kolei stale obecnie prowadzona w Polsce i Rumunii kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zaangażowała w edukacyjną zabawę 3 000 polskich przedszkoli i 360 000 dzieci. W ciągu ostatnich 3 lat wyemitowaliśmy 20 000 spotów telewizyjnych, przygotowaliśmy 104 różne advertoriale edukacyjne w prasie wysokonakładowej, naszą stronę kampanii odwiedzało co miesiąc blisko 100 000 osób, a ponad 600 dziennikarzy objętych jest naszymi cyklicznymi działaniami informacyjnymi. I dlatego faktycznie przekaz „5 porcji” stał się popularny i wypełniony odpowiednią treścią, co pokazują badania świadomości społecznej. Pozostaje nam dalej informować, bronić faktów i czekać na wzrost spożycia warzyw, owoców i soków.

Jak kształtować się będą aktywności komunikacyjne KUPS w kolejnych latach?

Prowadzone przez nas projekty masowe finansowane są z różnych źródeł – z funduszy unijnych, budżetów krajowych oraz przez członków KUPS. Czynimy zaawansowane starania o pozyskanie funduszy na kolejne akcje informacyjne i promocyjne, mamy nadzieję co najmniej utrzymać zasięg i zakres naszych dotychczasowych działań by świadomość potrzeby konsumpcji warzyw, owoców i soków rosła i przekładała się na mierzalną praktykę.

Co nam wszystkim dzisiaj i kolejnym pokoleniom wyjdzie tylko na zdrowie! Bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Marta Pawłowska  

Powiązane artykuły

Polsko-białoruskie rozmowy

Kongres COPA-COGECA

X