k.maurer.nfcsekcjaW Warszawie 2 grudnia 2015 r. odbyło się pierwsze spotkanie Sekcji NFC w ramach Krajowej Unii Producentów Soków. Jej przewodniczącym został Krzysztof Maurer, właściciel Tłoczni Maurer, który od dwóch lat należy do KUPS.

Soki bezpośrednie zyskały uznanie konsumentów i coraz więcej gospodarstw sadowniczych decyduje się na ich produkcję. Sekcja soków NFC przy KUPS powstaje w celu zrzeszenia tej grupy producentów. W trakcie spotkania Sekcji K. Maurer mówił: - Wielu producentów już w 2004/2005 r mówiło, że trzeba założyć organizację producentów soków bezpośrednich. Stwierdziłem, że jeśli jest już organizacja z poparciem i zapleczem, to trzeba w jej ramach działać i promować soki NFC. Ważne jest pilnowanie jakości soków, dbanie by na rynek trafiał produkt autentyczny, bez dodatków.

Barbara Groele, sekretarz KUPS dodała: - Rynek NFC staje się coraz ważniejszy i jego znaczenie będzie wzrastać. Krajowa Unia Producentów Soków dysponuje platformą współpracy, zapleczem dla pracy tej grupy. Dziś na pierwszym spotkaniu już poruszono tematy ważne dla producentów soków bezpośrednich, takie jak znakowanie, dystrybucja, czy cena.

Jak podkreślał Krzysztof Maruer: -  Musimy być mocniejsi, musi być nas więcej, aby promować nasze produkty. Na sali jest może 1/5 producentów soków bezpośrednich, a w Polsce teraz jest ok. 300 tłoczni. Przez najbliższe lata część producentów będzie się wzajemnie niszczyć zaniżając ceny soków, i aby do tego nie dopuścić trzeba się spotykać i rozmawiać o tym. Niektórzy właściciele tłoczni mówią wprost „muszę sprzedać taniej bo mnie nie znają na rynku”, a w efekcie sami podcinają gałąź na której siedzimy. Ważne jest abyśmy sami dbali o jakość. Patrzenie sobie na ręce będzie najlepszym certyfikatem.  

sekcjanfcJulian Pawlak, prezes KUPS mówił: - Legislacja jest bardzo istotna. W tej mierze działamy od początku. Z nami konsultowane są przepisy prawne, także projekty aktów prawnych. Nasz głos się liczy. Zatem państwa głos może być usłyszany i wzięty pod uwagę. Mamy także duże doświadczenie w promowaniu soków w kraju i za granicą. Nie promujemy marek, ale całą kategorię produktów, i to skutecznie. Musy stały się tak popularne, że producenci nie zdążają z produkcją. Korzystamy z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, wypromowaliśmy hasło „jedną z pięciu porcji warzyw lub owoców może stanowić  szklanka soku”.

W trakcie dyskusji mówiono także o tym, że KUPS monitoruje media i wychwytuje teksty, które szkalują soki, następnie reaguje i prowadzi do publikacji przez redakcje sprostowań. Podkreślano, że im więcej producentów soków bezpośrednich przyłączy się do Sekcji NFC, tym bardziej głos przedstawicieli branży będzie reprezentatywny. Korzyścią dla sadowników-właścicieli tłoczni jest m.in. dostęp do ekspertów, możliwość zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości, gdyż Stowarzyszenie zwraca się do administracji np. w celu uzyskania interpretacji przepisów prawnych. Członkowie mogą korzystać z bogatej bazy danych bieżących analiz rynku (import, eksport, ceny), z opracowań unijnych, sprawozdań, kodeksów. Mogą także uczestniczyć w spotkaniach komercyjnych,  w których biorą udział eksperci z całego świata, gdzie przedstawiane są trendy marketingowe.

Ważną myślą wyrażoną w trakcie pierwszego spotkania Sekcji NFC, z którą wielu uczestników się zgodziło, jest potrzeba patrzenia na tę kategorię produktów perspektywicznie.

Więcej informacji ze spotkania w kolejnych artykułach

Najnowsze komentarze