Klimat wpływa na konsumpcję jabłek?

 

Konsumenci bardziej doceniają jabłka w chłodne i deszczowe dni. Według badania Interfel, czynniki pogodowe w większy sposób odpowiadają za wielkość spożycia niż podaż czy cena.

Jabłko to produkt wrażliwy na warunki pogodowe, zarówno z punktu widzenia produkcji, jak i konsumpcji. Takie płyną wnioski z badania przeprowadzonego przez Interfel z udziałem partnera (Climpact-Metnext) specjalizującego się w opracowywaniu modeli oceniających wpływ klimatu na nawyki konsumpcyjne. 

Jaki jest główny warunek zakupu jabłek? Oferta, cena, promocje, sezonowość? Otóż nie. Kierownik badań w Inferfel, Dragana Miladinovic, wyjaśnia, że spożycie jabłek jest przede wszystkim związane z czynnikami meteorologicznymi. Przede wszystkim mowa o temperaturze (16%) i opadach (12%), co daje łącznie 28% udziału czynników klimatycznych, ogólna podaż na rynku stanowi 13%, cena 10%, wielkość importu 10%, trendy konsumenckie 8% i 6% czynniki związane kalendarzem, świętami itp. 

Badania prowadzone były we Francji. Stwierdzono, że mając świadomość co do długoterminowych prognoz klimatycznych (ciepło i sucho),  pojawia się powód do zastanowienia się nad przyszłością produkcji jabłek w tych szerokościach geograficznych. Jabłka są spożywane przez cały rok, ale okres między październikiem a kwietniem stanowi większą część konsumpcji. Zmiany klimatu mogą przyczynić się do obserwowanej od kilku lat tendencji spadkowej konsumpcji jabłek we Francji.

Jabłko cierpi również pośrednio z powodu wydłużenia okresów produkcji owoców letnich (ocieplenie klimatu), które konkurują z jabłkiem i opóźniają ich promocję na półkach. 

Co o tym myślicie?

 

Źródło: pleinchamp.com

Powiązane artykuły

X