W 27 krajach europejskich i Maroku produkuje się 1,2 mln ton truskawek na 110 tys. hektarów. Procentowy udział jest następujący: Hiszpania – 22%, Polska – 15%, Włochy – 14%, Niemcy – 13%, Maroko – 8%.  W Andaluzji plon dochodzi do 45 t/ha. Największy obszar produkcji truskawki odnotowuje się w Polsce, potencjał produkcyjny największy jest natomiast w Hiszpanii, Włoszech i Francji, konkurencyjność najwyższa w Hiszpanii, Maroku oraz na podobnym poziomie we Francji, Włoszech i Polsce. Najlepiej zorganizowani są producenci truskawki w Holandii, Belgii i Hiszpanii, natomiast największym konsumentem tych owoców w Europie są Niemcy.

Czynnikiem zapewniającym zbyt jest konkurencyjność, na którą składają się: cena, promocja, marka produktu, dopasowanie odmianowe do potrzeb rynku, zdolność produkcyjna w długim okresie. Najwyższą konkurencyjność na na rynku truskawki wykazuje Hiszpania i Maroko, na nieco niższym poziomie Francja i Włochy, a dopiero na kolejnej pozycji Polska. Niebagatelną rolę odgrywają w tym wypadku uwarunkowania klimatyczne (temperatura, woda, częstotliwość przymrozków, dostepność tanich odnawialnych źródeł energii w przypadku produkcji pod osłonami). Kilka silnych i znanych marek producentów truskawki obecnych jest na rynku hiszpańskim. W Maroku o sukcesie finansowym decyduje wczesność produkcji.

Kryterium, na podstawie którego można dokonać porównań konkurencyjności, jest średnia cena za kilogram truskawki eksportowanej. Tylko w Polsce i Maroku nie przekraczała ona w 2008 roku 1 euro/kg, w Hiszpanii wynosiła ponad 1,6 euro/kg, we Francji, Włoszech i Niemczech ponad 2 euro/kg, w Belgii przekraczała 2,9, a w Holandii - 3,4 euro/kg. [BPS]

Źródło: Reussir Fruits & Legumes 2009

Najnowsze komentarze

Ostatnie ogłoszenia