Odmiany klubowe – nowa forma dystrybucji

W przypadku odmian klubowych w gruncie rzeczy chodzi o stworzenie produktu markowego,

zastrzeżenie go dla grupy producentów, wypromowanie i sprzedaż po wyższych cenach. Ograniczona dostępność stwarza możliwość sterowania zbytem w warunkach rozwiniętej produkcji sadowniczej i unifikacji odmianowej. Można zatem powiedzieć, że marka produktu, czyli w tym wypadku odmiana klubowa i jej mocna strona lub znak rozpoznawczy, to początkowo zwiększone koszty, ale w efekcie także większe zyski dla wąskiej grupy producentów.
Nie tylko w Europie ta forma sprzedaży staje się coraz bardziej popularna, a atrakcyjne odmiany zastrzegane są przez grupy zainteresowane późniejszą promocją i uczestnictwem w zyskach. Tak było w przypadku Enzafruit z Nowej Zelandii, która wypromowała odmianę ‘Jazz’, upowszechniającą się także w USA i na Starym Kontynencie.
Jazz™ Scifresh cov, w skrócie ‘Jazz’, to oryginalna nowozelandzka odmiana powstała ze skrzyżowania ‘Royal Gali’ i ‘Braeburna’. Jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas selekcji mieszańców były właściwości smakowe owoców – to argument, który przekona nabywców do zapłacenia wyższej ceny za jabłko. Odmiana jest soczysta, chrupiąca, aromatyczna i słodka z lekko kwaśną nutą. Zajmuje najwyższe miejsca w testach konsumenckich. Dobrze się przechowuje.

 

 

Uprawiana jest na 1300 ha w Nowej Zelandii i około 600 ha (tyle wyniesie jej produkcja w 2011 roku) w Europie (Wielka Brytania, Francja, Szwecja, Austria ). Dystrybucja jest kontrolowana, aby wykluczyć konkurencję między krajami europejskimi. Dla zapobieżenia nadmiernemu rozdrobnieniu produkcji, wprowadzono limit powierzchni uprawy „Jazz’ w obrębie gospodarstwa lub grupy – nie może być mniejsza niż 3 ha. Australijska produkcja tej odmiany z powodu zarazy ogniowej jest zagospodarowywana na rynku wewnętrznym.
Kontrolę nad uprawą i sprzedażą odmiany ‘Jazz’ sprawuje Enza (w Europie biuro znajduje się w Belgii). Na rynku dostępna jest od połowy października do końca marca z produkcji europejskiej i od połowy maja do końca sierpnia z Nowej Zelandii.

‘SUNdowner’ nazywany jest jabłkiem wiosennym z powodu idealnego stanu wiosną po przechowaniu w chłodni. Produkcja przekroczyła 5 tys. ton. Od 2008 roku rozpoczęto nowy etap wprowadzania na rynek połączony ze zwiększonymi nakładami na promocję. Upowszechniana jest przez tę samą grupę osób, co inna bardziej znana odmiana klubowa – ‘Pink Lady’. Jest to jabłko smaczne, co potwierdzają testy konsumenckie, a działania marketingowe mają na tym etapie za zadanie ugruntować zaufanie do ‘SUNowner’ jako jabłka najwyższej jakości. Nadanie wysokich ocen odmianie jest przepustką do dalszych działań. Promowana jest jako jabłko doskonałe w smaku po 1 marca, a w przyszłości ma stać się odmianą numer jeden w okresie wiosennym i alternatywą dla jabłek importowanych z południowej półkuli. ‘SUNdowner’ uprawiany jest w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Irlandii i Danii.

‘Juliet’ – mocną stroną tej odmiany jest przydatność w produkcji ekologicznej. Cecha ta jest ważna dla coraz większej grupy odbiorców i to ona podkreślana jest w działaniach marketingowych. Osiąga wyższe ceny w gospodarstwie niż inne odmiany – nawet 0,86 euro/kg.
Założono „Klub przyjaciół ‘Juliet’” i coraz większą wagę przykłada się do sprzedaży bezpośredniej. Ważne jest też ujednolicenie produkcji. Corocznie zwiększa się areał uprawy tej odmiany.
Wyłączność na produkcję i sprzedaż na wielu kontynentach podpisano z Cardell. W tej chwili odmiana ta może być uprawiana od Irlandii do Rosji, w Afryce Północnej, Bliskim Wschodzie, Malezji, Singapurze, Tajlandii i w Kanadzie, a w przyszłości w Nowej Zelandii.

‘Ariane’ to również francuska odmiana, nazywana odmianą nowej generacji. Należy do gamy odmian naturalnych i promowana jest pod hasłem „mała dawka natury” (odporna na parcha jabłoni). Została wyhodowana 25 lat temu w INRA. Jest bardzo soczysta, chrupiąca, delikatna w smaku i zwięzła, jednocześnie słodka i kwaskowata. Promowana jest jako odmiana przyjazna dla środowiska przez firmę marketingową Pomalia. Pierwsze nasadzenia tej w 100% francuskiej odmiany założono w 2020/2003 roku. Uprawiana jest wyłącznie we Francji w Dolinie Loary, Prowansji i Dolinie Rhonu przez 36 organizacji producenckich grupujących 250 producentów, a sprzedawana przez sześciu dystrybutorów.
Ariane jest przede wszystkim smacznym jabłkiem, a dopiero na drugim miejscu odpornym na parcha jabłoni. Promowana jest na wszelkie dostępne sposoby: poprzez stronę internetową na swój temat, prasę regionalną i ogólnopaństwową, kobiecą, wystawy, targi i inne imprezy. Dla producentów oraz dystrybutorów ważne jest jej francuskie pochodzenie, nowatorstwo odmiany i ograniczenie zabiegów chemicznych. Poza Francją odmianę można nabyć w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii i tam też kierowane są akcje promocyjne. Ważnym elementem dystrybucji jest opakowanie – charakterystyczne torby 1- lub 1,5-kilogramowe na 6 jabłek. Dystrybutorzy nowych odmian mówią, że po ‘Pink Lady’ to druga odmiana pod względem sprzedaży. Akcja marketingowa rozpoczyna się w grudniu przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.
Źródło: Reussirfl 2008, 2010
 

Powiązane artykuły

X