Jeśli porównamy 10 miesięcy 2020 z tym samym okresem roku ubiegłego, to okazuje się, że jabłka zdrożały o ponad 46%, a cena bananów spadła o 4%. Według ekspertów o wzroście cen jabłek zdecydowała pandemia i większe zainteresowanie klientów.

Od stycznia do października 2020 banany miały o 4% niższą średnią cenę niż w analogicznym okresie 2019 r. Hiper-Com Poland i Grupa BLIX prześledziły 2 tys. akcji rabatowych. Te importowane owoce zaliczyły wzrost liczby promocji o blisko 9%. Przeciwnie ma się sprawa z jabłkami, które zdrożały o ponad 46%, zaś akcji rabatowych było o 27,5% mniej. O wzroście cen jabłek zdecydowała pandemia i większe zainteresowanie klientów?

Warto zauważyć, że jabłka i tak w tym roku były aż 67% częściej promowane niż banany. Natomiast ilość promocji bananów w tym samym roku w porównaniu do jabłek była mniejsza o przeszło 40%.

Analizując wyniki z pierwszych dziesięciu miesięcy tego i zeszłego roku, widać, że średnia cena promocyjna bananów spadła o 4%, patrząc na to rok do roku (2019 – 3,75 zł, 2020 – 3,60 zł). Natomiast jabłka poszły w górę aż o 46,4% (2019 – 1,97 zł, 2020 – 2,88 zł).

Ceny bananów na światowych rynkach są w tym roku najniższe od 10 lat. Producenci liczą jednak na 25% wzrost. Dlatego konsumenci mogą się spodziewać, że w najbliższych miesiącach będą drożej je kupować

Przeciętna cena jabłek na Rynku Hurtowym w Broniszach to 1,33 zł/kg [Ceny jabłek na rynkach hurtowych]

Zdaniem Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, wzrost cen jabłek mógł być podyktowany tym, że w dobie pandemii są bardzo chętnie wybierane przez Polaków. Podaż na niektóre odmiany jest niemal równa z popytem. Znaczenie miały też zapewne koszty logistyczne, które epidemia wymusiła na biznesie. Producenci jabłek mieli też problem z zatrudnieniem wystarczającej ilości osób w czasie zbiorów.

– Pandemia zdecydowanie wpłynęła na wzrost popytu. Jabłka to owoce, które można stosunkowo długo przechowywać i łatwo je umyć czy zdezynfekować. Dlatego Polacy tak chętnie je teraz kupują. Ponadto klienci są zachęcani przez różnego rodzaju kampanie społeczne i opinie osób publicznych do kupowania polskich towarów, więc tym chętniej sięgają po jabłka – wyjaśnia Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

Źródło; MondayNews

 

Najnowsze komentarze

Projekt strony www Sitte.pl Lublin

No Internet Connection