Jakie będzie sadownictwo w 2020 roku?

Amerykańscy futuryści zastanawiali się nad przyszłością sadownictwa. Przypuszczają, że z popytem na owoce nie powinno być problemów, gdyż na naszej planecie mieszkać będzie wtedy 7,6 mld osób, a samych Stanach Zjednoczonych – 341 mln. Problemem będą choroby cywilizacyjne, otyłość i cukrzyca, a zdrowa żywność – w tym jabłka – będą bardziej popularne – stwierdził Steven Muro z Fusion Marketing podczas prezentacji "Jabłka 2020 – Przyszłość już jest!" wygłoszonej podczas konferencji w Chicago zorganizowanej przez Apple Association’s Apple Crop Outlook & Marketing Conference.
Jim McFerson z Washington Fruit Tree Research przypuszcza, że drzewa dalej będą sadzone bardzo gęsto i prowadzone w formie ściany owoconośnej. Wdrożone zostaną lepsze podkładki. Amerykanie mają nadzieję, że ich sztandarowe odmiany ‘Honeycrisp’ (w Europie zwany ‘Honeycrunch’) i ‘SweeTango’ dalej będą produkowane.
Zapewne też upowszechni się zbiór mechaniczny w przypadku gatunków pestkowych. Trwają badania nad znalezieniem odmian łatwych do otrząsania i udoskonaleniem urządzeń.
Popularne będą internetowe modele systemów wspomagania decyzji, które online podadzą wiarygodne dane przydatne w zarządzaniu np. ochroną. Za 10 lat sadownicy będą używać opryskiwaczy kolumnowych w zintegrowanym systemie „zarządzania” szkodnikami opierającym się na modelu zrównoważonej produkcji.
Wysoka gęstości i nowoczesna technika uprawy spowodują zwiększenie wydajności sadów i plantacji. Nie wszystkie produkty będą sprzedawane na rynkach lokalnych, wiele będzie trafiać bezpośrednio do dużych klientów, takich jak np. McDonald's, który coraz częściej w zestawach oferuje przetworzone owoce.
Jabłka mają wiele pozytywnych cech, przede wszystkim są popularne (ponad 90% konsumentów kupowało jabłka w USA w ciągu ostatnich 12 miesiący), dość trwałe i dobrze znoszą transport. Zapewne zwiększy się spożycie owoców odpowiednio przygotowanych - umytych i pokrojonych na części, gdyż konsumenci cenią sobie wygodę, ale dalej liczyć się będzie przede wszystkim smak i wygląd.
Pożyjemy, zobaczymy…
Źródło: http://fruitgrowersnews.com, Matt Milkovich,
 

Powiązane artykuły

X