Popyt na owoce twarde zyskał znacznie w czasie epidemii koronawirusa, gdyż początkowo konsumenci uważali je za bezpieczniejsze i łatwiejsze do oczyszczenia niż owoce miękkie. Większe zainteresowanie jabłkami oraz jednocześnie ich zmniejszające się zapasy wpłynęły na wzrost cen, co nieco ostudziło entuzjazm spożywców. Szybko rozpowszechniła się również informacja o tym, że żywność nie przenosi wirusa. Na globalnym rynku wzrasta obecnie zainteresowanie owocami jagodowymi i egzotycznymi, zaś popyt na jabłka wyhamował. A jak kształtują się preferencje konsumentów co do koloru skórki? Okazuje się, że odmiany zielonych jabłek nie cieszą się dużą popularnością…

Na amerykańskim rynku sprzedaż jabłek odmiany Honeycrisp wzrosła w ciągu roku o 22%, tymczasem zielonej odmiany Granny Smith jedynie o 1%. Wzrost popularności odnotowano również w przypadku czerwonomiąższowej odmiany Red Moon.

Warto zwrócić uwagę, że zielone jabłka mają ważne z żywieniowego punktu widzenia atuty – są produktem hipoalergicznym, gdyż nie zawierają likopenu, czerwonego barwnika mogącego wywoływać uczulenia, co w dobie wzrostu zachorowalności na alergie pokarmowe ma niebagatelne znaczenie. Ponadto mają w składzie mniej cukrów, w związku z czym są pokarmem odpowiednim dla chorych na cukrzycę, kolejną ważną chorobę cywilizacyjną, na którą według różnych szacunków cierpi nawet 420 mln ludzi, co stanowi ok. 5% światowej populacji. Wydawałoby się zatem, że w dobie mody na zdrowe odżywianie zielone jabłka powinny zyskiwać na popularności.

Jest jednak inaczej - podczas gdy popularność jabłek o czerwonej skórce stale wzrasta, niewielu konsumentów zwraca uwagę na odmiany zielone. Odbiorca ocenia owoce przede wszystkim wzrokowo; wydaje się, że wybarwione na czerwono jabłka uchodzą w oczach konsumentów za bardziej atrakcyjne, „przyjemniejsze wizualnie”. Ponadto na tle zielonej skórki bardziej widoczne są wszelkie wady i uszkodzenia. O korzystnych właściwościach zielonego jabłka niewiele się mówi.

Popularność zielonych jabłek kształtuje się odmiennie w poszczególnych krajach. Są na przykład bardzo popularnym produktem na Białorusi; do kraju tego trafia znaczna część ukraińskiego eksportu tych owoców. Wydaje się jednak, że zasadnicze znaczenie w sprzedaży owoców ma obecnie promocja produktów, kreowanie trendów sprzedaży poprzez działania marketingowe. W przypadku jabłek o zielonej skórce są one niewystarczające.

Czy zielone jabłka mają szansę zyskać na rozpowszechnianiu się w społeczeństwach zachodnich zdrowego stylu życia, czy też popyt na nie będzie w przyszłości słabł i nie warto inwestować w zielone odmiany?

Źródło: East-Fruit, Зелёные яблоки – увеличится ли спрос на «Гренни Смит» в ближайшие годы?

Najnowsze komentarze

Projekt strony www Sitte.pl Lublin