Eksport chińskich jabłek w 2020 roku przekroczył 1 milion ton

Według statystyk przedstawionych przez Generalną Administrację Celną Chin eksport chińskich jabłek w 2020 r. wyniósł 1,058 mln ton, co w porównaniu z 2019 r. stanowi wzrost o 9%. Całkowita wartość eksportu jabłek wyniosła 1,45 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 16%.

Głównymi kierunkami eksportu chińskich jabłek według wielkości były kraje: Bangladesz, 179 000 ton (180 mln USD); Filipiny - 168 000 ton (210 mln USD); Wietnam, 160 000 ton (320 mln USD); Tajlandia, 137 000 ton (210 mln USD); i Indonezji - 134 000 ton (170 mln USD). Wysyłka do tych krajów stanowiła 73% i 75% całego chińskiego eksportu świeżych jabłek odpowiednio pod względem wielkości i wartości.

Największe chińskie prowincje eksportujące jabłka w 2020 r. to: prowincja Shandong, 616 000 ton (790 mln USD); Prowincja Yunnan, 201 000 ton (380 mln USD); Prowincja Liaoning, 57 000 ton (80 mln USD); Prowincja Gansu, 53 000 ton (60 mln USD); i prowincji Shaanxi, 41 000 ton (40 mln USD). Te pięć prowincji łącznie odpowiadało za 91% i 93% całego chińskiego eksportu świeżych jabłek odpowiednio pod względem wielkości i wartości.

W ciągu ostatnich kilku lat chiński eksport jabłek był nieco burzliwy. W 2014 roku całkowity wolumen eksportu wyniósł 868 000 ton; w 2015 roku liczba ta spadła do 833 000 ton. Jednak całkowity eksport podskoczył wówczas do 1,3 mln ton w 2016 r. I osiągnął rekordowe 1,33 mln ton w 2017 r.  Niestety, tempo to zaczęło później słabnąć, a całkowity eksport spadł wraz ze wzrostem krajowych cen jabłek. W 2018 roku całkowity eksport wyniósł 1,115 mln ton, co oznacza spadek o prawie 16% rok do roku. W 2019 roku eksport spadł do 943 tys. ton.

Chiński przemysł jabłkowy różni się od swoich międzynarodowych konkurentów z następujących powodów. Po pierwsze, eksport jabłek jest silnie uzależniony od konkurencyjnych cen. Chociaż Chiny są największym krajem eksportującym jabłka na świecie, to jednak eksport chińskich jabłek jest tańszy niż w przypadku innych dużych producentów. W całym 2016/17 ceny eksportowe jabłek były niskie, a ogólna wielkość eksportu wysoka. I odwrotnie, w sezonie 2018/19 ceny jabłek wzrosły, podczas gdy ogólny eksport spadł.

Po drugie, w Chinach jest mnóstwo firm eksportujących jabłka, co oznacza, że ​​rozpoznawalność marki jest niska. Chociaż chińska polityka krajowa zachęca do eksportu jabłek, stopa zwrotu podatku eksportowego wzrosła o 10%. Przy ponad 600 firmach eksportujących jabłka i minimalnej rozpoznawalności marki, zakupy konsumenckie są podyktowane przede wszystkim ceną. To spowodowało, że marże zysku pozostały niskie. Chińscy eksporterzy jabłek są również stosunkowo niezorganizowani, brakuje im rozpoznawalnych produktów lub producentów, co czyni ich nieco niekonkurencyjnymi na rynku międzynarodowym.

Po trzecie, chińscy eksporterzy jabłek prowadzą głównie handel przygraniczny lub morski z krajami słabiej rozwiniętymi. Każdego roku jabłka są wysyłane do ponad 60 krajów i regionów, w których występuje niedobór owoców z krajowej produkcji i gdzie Chiny mają przewagę geograficzną. Ważne kierunki eksportu obejmują Azję Wschodnią, Azję Południowo-Wschodnią i kraje Europy Wschodniej, przy czym niewielkie ilości wysyłane są również do Europy Zachodniej i obu Ameryk. Rozwój Chin na rynku międzynarodowym był dotychczas ograniczony przez postrzeganą jakość chińskich jabłek i maksymalne limity pozostałości ustalone przez inne kraje.

Powiązane artykuły