Modernizacja ciągników sadowniczych

Najczęściej modernizowanymi maszynami w sadownictwie są polskie kilkuletnie ciągniki z fabryki Ursus.

Dostępność poszczególnych elementów ciągnika i części zamiennych, oraz konkurencyjne ceny zachęcają sadowników do przeróbek starszych i sprawnych ciągników.
Wielu sadowników w swoich gospodarstwach użytkuje starsze, ale jeszcze sprawne technicznie ciągniki. Ich szerokość (rozstaw kół tylnych) wynosi nawet do 1,80 m, długość ciągnika – 3,57 m, a wysokość z kabiną - 2,20 m. Te ciągniki nie są przystosowane do nowoczesnej produkcji sadowniczej. Utrudnione jest wykonywanie wielu prac, w tym ochrona, a szczególnie zbiór owoców. Przeróbki są konieczne, dlatego że obecnie standardem w nowych nasadzeniach są rozstawy 3,20–3,50 m między rzędami. Nie wszystkie 25–30-letnie ciągniki z grupy Ursus czy Massy Ferguson są na tyle zużyte, żeby nie nadawały się do dalszej pracy i przeróbek.
Sadownicy to także mechanicy, którzy szukając oszczędności i nowych rozwiązań technicznych, zaczęli zwężać starsze ciągniki. Obecnie zwężaniem i innymi przeróbkami (modernizacją) ciągników zajmują się prywatne wyspecjalizowane warsztaty. Większość z nich zlokalizowana jest w rejonie grójeckim. Jednym z nich jest warsztat p. Krzysztofa Mydłowskiego z miejscowości Skowronki, gm. Belsk Duży. Wykonuje on naprawy ciągników i maszyn rolniczych, zwężanie ciągników typu Ursus C 360, Ursus C 360-3P, Ursus C 330, MF 255, Zetor. Prowadzona jest tam również sprzedaż elementów do samodzielnego montażu w ciągnikach takich jak: półosie sprężone, błotniki, wspomagania kierownicy.
Przed modernizacją szerokość ciągnika Ursus C 360, wynosi ok. 1,80 m, a po zwężeniu 1,35 m. Można tak zwęzić ciągnik, aby jego szerokość wynosiła 1,30–1,10 m (do użytkowania na plantacji borówki) i obniżyć wysokość ciągników o 20 cm. W ciągnikach mogą być wykonywane następujące przeróbki: wymiana zwolnic, skracanie osi (wycinanie belki przedniej), wymiana błotników, zmniejszenie długości ciągników poprzez przeniesienie filtra powietrza na bok ciągnika, montowanie wspomagania kierownicy, zakładanie kabin różnych typów na życzenie sadownika, montowanie ogrzewania i klimatyzacji. Przeróbka ciągnika trwa około miesiąca. Kabiny sadownicze do modernizowanych ciągników produkowane są przez firmę Naglak z woj. wielkopolskiego.
Poprzez skracanie osi przedniej i wymianę opon przednich zmniejsza się promień skrętu. Do ciągników Ursus C 360 zakładane są opony występujące w ciągnikach Ursus C – 330.
Koszt modernizacji w zależności od zakresu wykonanych prac remontowych wynosi od około 5 tysięcy do 30 tysięcy złotych. W dalszym ciągu zainteresowanie przeróbkami jest duże, chociaż modernizacje prowadzone są od kilkunastu lat.
Obecnie można bez problemów zakupić nowe wąskie typy ciągników, uzyskując dogodne kredyty inwestycyjne. Jednakże cena nowych ciągników wynosi ponad 80–120 tys. zł. Jeżeli nawet nakład na modernizację 25-letniego ciągnika wyniesie 30 tysięcy zł, to kwota ta jest dużo mniejsza, i stać na nią wielu mniej zamożnych producentów. Po modernizacji ciągniki będą jeszcze sprawne przez wiele następnych lat.

Autorka: Ewa Mianowska

Komentarze  

+1 #3 Mariusz 2018-04-04 12:40
Cytuję Guest:
Witam. Mam Massey Fergusona 184F4 i poszukuje kabiny, ile by kosztowała? Dziękuje.

Witam. Mam możliwość załatwienia kontaktu do Pana który ma możliwość sprzedania kabiny od innego modelu ale pasuje. J tak samo mam ten ciągnik i u niego kupiłem. A jeszcze mam zapytanie czy masz książkę do tego modelu, mianowicie chodzi mi o wydajność pompy. Odpisz na pocztę. Pozdrawiam.
Cytować
-2 #2 Guest 2015-12-05 18:58
Witam. Mam Massey Fergusona 184F4 i poszukuje kabiny, ile by kosztowała? Dziękuje.
Cytować
-3 #1 Artur 2012-05-06 11:11
Witam. Posiadam ciagnik c328 ale troche przerobiony na c330. (blotniki , maska). Chcialbym ja tylko zwezic i zalozyc do niej kabine. Moge wiedziec ile by taka przerobka kosztowala?. Dziekuje i pozdrawiam
Cytować

Powiązane artykuły

X