Portugalia poza Hiszpanią bywa celem letnich wycieczek, ale warto pamiętać, że kraj ten – choć pogrążony w kryzysie – może pochwalić się dynamiką wzrostu w sektorze rolno-spożywczym. W pierwszym kwartale 2012 roku sprzedaż zagraniczna produktów rolnych wzrosła prawie o 11%. Na ten dobry wynik składa się głównie eksport portugalskich win oraz owoców i warzyw. W całym 2011 roku odnotowano aż 12-procetowy wzrost sprzedaży zagranicę. Przewiduje się, że w 2012 roku osiągnie on wartość 750 mln euro. W branży owocowo-warzywnej zwyżka eksportu wynosi około 10%.

Rząd portugalski finalizuje wdrażanie strategii międzynarodowej w branży rolno-spożywczej i skupia się na priorytetach, czyli na maksymalnym wykorzystaniu środków wynikających z udziału we Wspólnej Polityce Rolnej. Portugalska minister rolnictwa, Assunção Cristas, zapytana czemu można przypisać sukces eksportowy w dziedzinie rolnictwa, odpowiedziała, że współpracy dystrybutorów i producentów, pomocy i intensyfikacji pozytywnych zmian w branży. Według niej, wciąż są dziedziny, które warto rozwijać, wiedząc, że są szanse na sukces, jak np. grusze odmiany Rocha, wina, oliwa z oliwek, czy owoce suszone. Na minionych targach Fruit Logistica w Berlinie obecnych było 35 firm z Portugalii, co także przekłada się na nawiązywanie relacji handlowych z partnerami zagranicznymi. Wiele zależy ponadto od dyplomacji ekonomicznej, która przeciera szlaki i promuje towary na niedostępnych dotychczas rynkach.

Sektor sadowniczy i warzywniczy rocznie generuje produkty o wartości 3 mld euro, co stanowi 36% wartości całkowitej produkcji rolnej tego kraju i angażuje 30% siły roboczej. Nacisk kładzie się na rozwój poszczególnych upraw, np. gruszki ‘Rocha’, dzięki eksportowi której udało się pozyskać w 2009 roku 45 mln euro (9% całkowitych dochodów rolnych Portugalii). Na drugim miejscu znajdują się pomidory (25 mln euro), a na trzeciej pozycji – kasztany jadalne (16 mln euro).
Pod koniec 2010 roku stworzono organizację Portugal Fresh, której celem jest promocja eksportu owoców i warzyw i zakładanie misji zagranicznych w u potencjalnych odbiorców. Podobnych struktur zajmujących się sprzedażą zagraniczną jest więcej i niektóre działają już wiele lat z coraz lepszym skutkiem.

Źródło: "Le Portugal redecouvre son agriculture", Silva N., Reussir Fruit & Legumes, 2012, nr 316, s. 62-64

Najnowsze komentarze

Projekt strony www Sitte.pl Lublin

No Internet Connection