Jedz jabłka, pij sok jabłkowy i cydr!

cydrwakraSpożycie soków jabłkowych i cydru stanowi ważne źródło zagospodarowania krajowych jabłek. Cydr dla branży sokowniczej to potencjalny kierunek zagospodarowania moszczu oraz zagęszczonego soku jabłkowego. Według szacunków prognozowany wzrost spożycia cydrów w najbliższych pięciu latach do 90 mln l pozwoli wykorzystać dodatkowo 100 tys. ton jabłek.  Do produkcji zagęszczonych soków jabłkowych wykorzystuje się 1,6-2,0 mln ton jabłek, z czego ok. 260 tys. ton zużywa się do produkcji krajowych soków, nektarów i napojów. Nadwyżki zagęszczonego soku (ok. 80-90% całości produkcji) jest sprzedawana poza granicami Polski, głównie do krajów UE.

Pokochajmy sok jabłkowy
W Polsce corocznie około 260 tysięcy ton polskich jabłek przeznacza się do produkcji soków i nektarów (140 tysięcy ton) oraz napojów (120 tysięcy ton). Przeciętny Polak wypija ok. 3  litry soków i nektarów jabłkowych na rok. Sok jabłkowy to drugi smak wybierany przez Polaków najczęściej - po pomarańczy (wg danych Nielsen czerwiec 2014). Do produkcji 1 litra soku jabłkowego potrzeba ok. 6  jabłek kupowanych u polskich dostawców rolnych. Zwiększenie spożycia soków jabłkowych to także dobry sposób na zagospodarowanie w Polsce nadpodaży jabłek z powodu embarga w Rosji. Gdyby podwoić spożycie tylko soków i nektarów z jabłek, to potrzebowalibyśmy na ten cel dodatkowo około 140 tys. ton jabłek, a to już spora ilość do zagospodarowania. W Polsce wytwarza się obecnie ok. 300 tys. ton zagęszczonego soku jabłkowego, do produkcji którego wykorzystuje się ponad 2 mln ton jabłek. Z tego aż 260 tysięcy ton polskich jabłek wykorzystuje się do produkcji soków i nektarów (140 tysięcy ton) oraz napojów (120 tysięcy ton). Przeciętny Polak wypija ok. 11,7 litrów wszystkich soków owocowych i warzywnych na rok na osobę (0,9 l na miesiąc), co daję średnio tylko około 32 ml soku dziennie, czyli znacznie mniej niż rekomendowana przez ekspertów ds. żywienia ilość soku 200 ml na dzień. Jeśli uwzględni się nektary to spożycie soków i nektarów w Polsce wynosi 17,5 l na rok na osobę. W krajach Unii Europejskiej konsumpcja soków i nektarów wynosi ok. 19,6 litrów na rok na osobę (dla porównania soków i nektarów łącznie w Ameryce Północnej 27 litrów, w w Azji i Pacyfiku 22,7 litrów (AIJN 2014 Liquid Fruit, Market Report).

Rynek z cydrową perspektywą
Kategoria cydrów prężnie się rozwija, rok 2013, sprzedażowo został zamknięty z wynikiem 2 mln l. W roku 2014 do października 2014 r. jest to już ok. 8, 5 mln l i jak prognozują eksperci to dopiero początek. Osiągnięcie pułapu 90 mln l i dogonienie Europy Zachodniej jest możliwe w ciągu najbliższych 5 lat, pod warunkiem jednak, że cydr otrzyma określone wsparcie ze strony Państwa. Chodzi tu przede wszystkim o przyznanie cydrom prawa do reklamy i promocji. Producenci zgodnie twierdzą, że tylko dzięki temu będzie można zbudować odpowiedniej wielkości rynek, który pozwoli czerpać, z produkcji cydru maksimum korzyści gospodarczych. A tych jest wiele.

Wpływ cydru na gospodarkę
Cydr daje szeroki wachlarz możliwości, których do tej pory nie było i pozytywnie oddziałuje na różne segmenty gospodarki. Dla branży sokowniczej oznacza poszerzenie asortymentu o nową kategorię produktową. Dla sadowników z kolei stanowi ważne źródło zagospodarowania polskich jabłek. Wedle, szacunków prognozowane w najbliższych czterech latach 90 mln l cydru pozwoli wykorzystać dodatkowo 100 tys. ton jabłek, w momentach załamania rynku może stanowić nieocenioną pomoc nawet dla kilku tysięcy rodzimych gospodarstw. W sadownictwie cydr pozwala również wykorzystać potencjał starszych upraw jabłoni, a także odmian mało popularnych w bezpośredniej konsumpcji.  Wspiera on także rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Zgodnie, bowiem z ustawą winiarską z 2011 r. każdy, kto posiada 1 hektar może wyprodukować, rozlać i sprzedać do 10 tys. litrów rocznie. Oznacza to możliwość pojawienia się na rynku cydrów lokalnych i regionalnych. Wraz z rosnąca popularnością cydrów mogą one stanowić wizytówkę regionów swojego pochodzenia i promować je na cały kraj, a nawet cały świat obok cenionego za swoją jakość i unikatowy smak polskiego soku jabłkowego i polskich jabłek.

Źródło: KUPS

Powiązane artykuły

Polsko-białoruskie rozmowy

Kongres COPA-COGECA

X