Które owoce jedliśmy w maju najchętniej?

Wśród najpopularniejszych gatunków maja Kantar wymienia jabłka, truskawki i borówki. W porównaniu do kwietnia najbardziej wzrosła ilość konsumentów owoców sezonowych - truskawki o 65%, borówki o 27% oraz malin o 23%. W porównaniu do maja 2021 roku najbardziej wzrosło spożycie malin i borówek. W porównaniu do maja 2020 roku wzrost ilości konsumentów truskawki wyniósł 54% a borówki 50%.

W maju najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (85%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 14% 4-5 razy w tygodniu.

Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się truskawki, które jadło 43% badanych. Jedna trzecia (33%) Polaków w maju jadła borówki.

Mniej niż jedna trzecia osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) gruszki (31%) oraz maliny (27%). Przetwory z czarnej porzeczki spożywało 18% badanych, natomiast z aronii - 13%.

Wzrost liczby konsumentów owoców w maju

W porównaniu do kwietnia 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie truskawek - z 26% do 43%. Oznacza to wzrost o blisko 2/3. 

W ostatnim miesiącu wzrosła także ilość konsumentów przetworów z czarnej porzeczki - o 29%, owoców borówki - o 27% oraz malin o 23%. 
 

W porównaniu do maja 2022 najbardziej wzrosło spożycie malin (o 8%) oraz borówek (o 3%). Spożycie jabłek utrzymało się na tym samym poziomie.

W skali dwóch lat 2021-2023 wzrostem "maj do maja" największym wzrostem mogą pochwalić się truskawki oraz borówki (odpowiedni o 17 p.p i o 11 p.p.). 

W przypadku truskawek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 54%, w przypadku borówek o 50%, malin o 35%. 

Gruszki zanotowały 21% wzrost ilości konsumentów. ​Przetwory z czarnej porzeczki 13%.

54% procentowy wzrost ilości konsumentów truskawek oznacza 4,9 mln nowych konsumentów. Truskawki w maju jadło 13,9 mln osób. 

50% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 3,6 mln nowych konsumentów. Borówki w maju jadło 10,7 mln osób. 

Maliny jadło w maju 8,7 mln Polaków. W porównaniu z majem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat - maj do maja - wzrost wyniósł ponad 1/3 (35%). Maliny zyskały 2,3 mln nowych konsumentów. 

Wyniki badań konsumpcji 2020-2023

Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie. 

Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

X