Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków

Borówki pną się w polskim rankingu popularności jagodowych superowoców. W lecie 2023 borówki jadło już 18,1 mln Polaków (56%). To najwyższy wynik w historii pomiarów, włączając w to okres wzrostu konsumpcji owoców w czasie pandemii. Stały, dynamiczny, wzrost pokazują wyniki realizowanego od 4 lat badania konsumpcji. Trend komentują Bartłomiej Milczarek, Dominika Kozarzewska, Piotr Piwowarczyk.

- Liczba Polaków sięgających po owoce borówki stale rośnie, gdyż konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów zakupowych. Jako plantatorzy jesteśmy dumni, że dosłownie owoce naszej pracy stały się obiektem regularnego pożądania tak wielu konsumentów. Jest to efekt wieloletniej pracy. Wkładamy wiele wysiłku aby wyhodować owoce jak najlepszej jakości. Staramy się aby konsumenci wiedzieli, że codzienne jedzenie owoców jagodowych, a szczególnie borówek jest dla nich bardzo korzystne i dlaczego tak jest. Borówki są nie tylko smaczną i wygodną przekąską, ale dostarczają bardzo wielu cennych składników korzystnie wpływających na zdrowie, urodę i jakość życia – komentuje Bartłomiej Milczarek, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki.

Badanie zrealizował Kantar Polska w ramach projektu Core Team. Badania finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Szczegółowe dane dla kilkudziesięciu gatunków dostępne są na WczorajNaTalerzu.pl

Rosnąca konsumpcja

W sierpniu borówki jadła ponad połowa Polaków - 56%. Badania realizowane są wśród osób dorosłych - 15 lat i więcej.

To najwyższy wynik w historii comiesięcznych pomiarów, włączając w to okres wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.

KANTAR Sierpień 2023 Borówka (1).png
W wartościach bezwzględnych trend oddają zestawione poniżej niżej wielkości. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o 1/4 więcej, dokładnie 18,1 mln konsumentów. 
Zainteresowanie konsumentów owocami borówki jest też zauważane przez właścicieli i menadżerów mniejszych i większych sklepów, ale też całych sieci handlowych. Ich staraniom, aby borówki były stale dostępne na ich półkach, zawdzięczamy łatwy dostęp konsumenta do borówek. Powszechna jest już świadomość menadżerów i handlowców, że dobra jakościowo półka owoców sezonowych przyciąga kolejnych klientów - zwraca uwagę prezes Milczarek.
Borówki zdobyły już zaufanie wielu konsumentów, ale chcielibyśmy aby z walorów naszych owoców mogli cieszyć się wszyscy Polacy. Aby tak się stało priorytetem w zakresie rozwoju uprawy będzie zapewnienie jak najlepszej jakości dostarczanych owoców, ilości już mamy. Priorytetem w obszarze dystrybucji powinna być współpraca i wymiana doświadczeń w kanale dystrybucji („od pola do talerza”), aby zapewnić jak najwyższą jakość na półce sklepowej i dobre doświadczenia końcowego klienta – podsumowuje Bartek Milczarek, prezes zarządu SPPB.
Lato z borówkami
Wynik 56% nie dał borówce tytułu najpopularniejszego owocu jagodowego lata. Pozycje nr 1 zajęła malina, która w lecie tego roku, zarówno w lipcu, jak i w sierpniu, również biła swoje rekordy [Kantar]. 
Trzecim najpopularniejszym owocem sierpnia były truskawki. Ich konsumpcja zadeklarowała 1/3 respondentów (33% populacji 15+).
KANTAR Sierpień 2023 Borówka (5).jpg
- Wzrost konsumpcji owoców borówki oczywiście cieszy plantatorów, jednak branża traktuje go jako wyzwanie na przyszłość. Ze względu na wysoki wskaźnik penetracji - ponad 50% w sierpniu - utrzymanie dotychczasowej dynamiki wzrostu będzie wymagało zwiększenia częstotliwości zakupu i wielkości koszyka. W ostatnich latach miała miejsce skokowa poprawa jakości owoców importowanych (dostępnych poza polskim sezonem), konsumenci oczekują więc również coraz lepszej, powtarzalnej jakości w polskim sezonie zbiorów. Spełnienie tych oczekiwań będzie wymagało wymiany części uprawianych w Polsce odmian, które w ciągu kilku lat przestaną być konkurencyjne na coraz bardziej wymagającym rynku - komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.
Stały wzrost liczby konsumentów borówki "lato do lata"
Analizując cały monitorowany okres - od sierpnia 2020 r. do sierpnia br. - borówka zyskała aż 3,6 mln nowych klientów. 
KANTAR Sierpień 2023 Borówka (6).jpg
W wartościach bezwzględnych trend oddają zestawione poniżej wielkości. W 2020 roku w sierpniu borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o 1/4 więcej osób, dokładnie 18,1 mln konsumentów.
Wzrost spożycia to korzystny trend. Odżywianie bogate w owoce i warzywa może przyczynić się do poprawy zdrowia, dostarczając cennych składników odżywczych, witamin i błonnika. To krok w kierunku zdrowego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej. Ważne jest, aby kontynuować edukację i zachęcanie do zdrowego odżywiania, aby ten trend utrzymywał się w przyszłości - skomentował Piotr Piwowarczyk z dolnośląskiej plantacji Blueberry Krzeszów.
- My jako plantatorzy i producenci mamy tu dużą odpowiedzialność. Nasze płody i produkty muszą być wysokiej jakości, muszą one sprostać co raz wyższym wymaganiom stawianym przez konsumentów. Zawsze w cenie jest jakość i innowacja, ale musimy lepiej je rozumieć i szybciej promować. Postawa projakościowa i innowacje produktowe są nam potrzebne, tak aby ten trend utrzymać – przekonuje Piotr Piwowarczyk.
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków.
Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku. Badania są pretekstem do promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków, w tym aronii i jej przetworów, są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

Sadownicy polują

X