„5 porcji…” – kampania, która odniosła kolejny sukces

LOGO-5 porcji 2014Podsumowanie ostatniej kampanii organizowanej przez KUPS (Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków) wyraźnie wskazuje, że przyniosła ona pozytywne rezultaty. „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zmienia świadomość Polaków odnośnie potrzeby częstego spożywania owoców i warzyw, oraz ich przetworów, a co za tym idzie wspiera także polską gospodarkę i produkcję ogrodniczą w naszym kraju.

Zasięg i odbiorcy kampanii
Kampania edukacyjna, realizowana w Polsce i Rumunii przez 36 miesięcy (zakończenie działań we wrześniu 2014 r.) promowała i informowała społeczeństwo o potrzebie uwzględnienia w codziennej diecie pięciu porcji owoców i warzyw, a także soków, które mogą zastąpić jedną z takich porcji. Grupami docelowymi były przede wszystkim matki dzieci w wieku 4-14 lat, a także, co było nowością w tej edycji akcji (pierwsza kampania odbywała się w latach 2008-2010) także dzieci przedszkolne. Kampanię adresowano również do ekspertów do spraw żywienia oraz dziennikarzy, czyli do grup, które pełnią znaczącą rolę w edukacji prozdrowotnej.

Z badań przeprowadzonych  po emisji reklam okazało się, że w Polsce 100% populacji obejrzało telewizyjne spoty reklamowe, których wyemitowano łącznie prawie 19,5 tys. W Rumunii prawie 98% populacji zobaczyło spot z rodziną Piątkowskich – która zachęcała do spożywania codziennie zalecanych 5 porcji. W tym kraju wyemitowano reklamę w telewizji prawie 22 tys. razy. Ważnym nośnikiem informacji była także prasa poradnikowa, life-stylowa oraz o tematyce kobiecej.  Kampania „5-porcji…” w wyraźny sposób funkcjonowała w Internecie: banery w głównych portalach i serwisach;  atrakcyjna strona tematyczna kampanii (odwiedzało ją co miesiąc prawie 96 tys. użytkowników). Na rozpowszechnienie kampanii w społeczeństwie mieli wpływ dziennikarze zajmujący się w mediach tematyką żywienia, dla których organizowano spotkania eksperckie. W programie edukacyjnym uczestniczyło ok. 260 tys. dzieci w Polsce oraz ok. 100 tys. rumuńskich przedszkolaków. Akcje przeprowadzono łącznie w 3000 przedszkoli krajowych oraz w 800 przedszkolach w Rumunii.

5 porcji new konfKształtowanie przyzwyczajeń żywieniowych dzieci
Szczególny nacisk w kampanii położono na edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Jak podkreślają eksperci  jest to najlepszy przedział wiekowy, w którym można ukształtować właściwie nawyki żywieniowe najmłodszych, które będą skutkowały pozytywnymi decyzjami w doborze produktów spożywczych w przyszłości.  Przygotowane przez specjalistów materiały dla dzieci oraz wychowawców, które uwzględniały konkursy plastyczne, zabawy ze smakowaniem owoców i warzyw, nauką piosenek i wierszyków przyniosły rezultaty, które już można obserwować. Jak podkreślają organizatorzy kampanii, udało się także za pośrednictwem przedszkolaków dotrzeć do rodziców oraz do innych dzieci, które nie brały bezpośredniego udziału w kampanii.

Efekty kampanii
Ważnym elementem łączącym się z kampanią, było sprawdzenie jej skuteczności. Organizatorzy przeprowadzili badania świadomości społecznej, które potwierdziły, że wzrosła ona u grupy docelowej (matki w wieku 25-45 lat, mające dzieci w wieku 3-10 lat). Wynika z nich, że 33% matek wie, że powinno się spożywać owoce i warzywa 5 razy dziennie; 40% twierdzi, że ich dzieci otrzymują odpowiednią ilość tych produktów codziennie; 84% matek deklaruje, że ich dzieci lubią jeść owoce, a 70% daje je swoim dzieciom do szkoły; 33% matek wie, że najbliższą naturalną formą zastępczą dla świeżych warzyw i owoców są soki, a 70% daje je dzieciom, zwykle do szkoły.  

Wyniki podsumowania kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” z lat 2011-2014 przedstawiono w trakcie konferencji prasowej, która odbyła się w Warszawie 6 maja 2014 r. 

(Więcej na temat kamanii "5 porcji warzyw owoców lub soku")

Fot. 2. Uczestnicy konferencji – od lewej: Andrzej Polan (szef kuchni), Julian Pawlak (Prezes KUPS), Barbara Groele (Sekretarz KUPS), prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz (Politechnika Łódzka), dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska (Collegium Medicum UJ).

Powiązane artykuły

X