191,6 mln EUR na promocję produktów rolnych

Komisja Europejska 14 listopada 2018 r. przyjęła „Roczny program prac na 2019 r.” w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych realizowanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.

Organizacje branżowe lub międzybranżowe, reprezentatywne dla danego sektora, a także organizacje producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, uznane przez państwa członkowskie, będą mogły pozyskać w 2019 roku znaczące środki na promocję produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich, w ramach jednego z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.

W sumie Komisja Europejska zakłada w planie rocznym na 2019 r., dla wszystkich państw członkowskich, współfinansowanie programów w wysokości 191,6 mln euro.

Zaproszenie do składania wniosków w ramach tego mechanizmu Komisja Europejska planuje ogłosić w styczniu 2019 r.

7 lutego 2019 r. Komisja Europejska zaplanowała dzień informacyjny (Info day), podczas którego będzie można zdobyć informacje oraz spotkać się z potencjalnymi partnerami do realizacji programów multi.

Komisja Europejska przeznacza na programy proste kwotę 100 mln Euro, w tym:

  • 20 mln Euro na programy informacyjne i promocyjne skierowane na rynek wewnętrzny (w tym 12 mln Euro na systemy jakości, 8 mln Euro na programy podkreślające specyfikę metod unijnej produkcji rolnej),
  • 75 mln Euro na programy informacyjne i promocyjne skierowane na rynek krajów trzecich (tj. Chiny i inne wybrane kraje Azji, Kanada, USA, Meksyk i Kolumbia, kraje należące do innych regionów), a także 2,5 mln Euro na sektor oliwy z oliwek,
  • 5 mln Euro na programy informacyjne i promocyjne wdrażane w przypadku wystąpienia nieoczekiwanego poważnego zakłócenia rynku.

Komisja Europejska przeznacza na programy multi (tj. programy, w których uczestniczy wiele państw) kwotę 91,6 mln Euro, w tym:

  • 43,3 mln Euro na programy na rynku wewnętrznym (w tym 32,8 mln Euro na programy podkreślające specyfikę metod unijnej produkcji rolnej, 8 mln Euro na programy promujące spożycie owoców i warzyw, 2,5 mln Euro na promocję zrównoważonej produkcji ryżu),
  • 43,3 mln Euro na programy przeznaczone na rynek krajów trzecich
    (w tym 38,3 mln Euro na programy promujące spożycie unijnych produktów i 5 mln Euro na programy dotyczące wołowiny i/lub cielęciny),
  • 5 mln Euro na programy informacyjne i promocyjne wdrażane w przypadku wystąpienia nieoczekiwanego poważnego zakłócenia rynku.

 

Źródło: MRiRW

Komentarze  

0 #4 Guest 2018-11-30 12:29
Jasne tylko kto to mądrze rozdzieli i na co wyda.
Cytować
+1 #3 Guest 2018-11-29 18:14
Ochłap jak zwykle dla producentów. A skoro już te grube miliony na promocję, to dlaczego ściąga się z nas dodatkowo na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw? Schizofrenia?
Cytować
+6 #2 Zbyszek 2018-11-28 23:34
I był to czas kiedy bez żadnej promocji roczne spożycie jabłek na głowę przekraczało 18 kg... no, ale cytrusy były od święta :)
Cytować
+4 #1 Andrzej 2018-11-28 17:50
To ciekawa sprawa, że był taki czas, kiedy nie było żadnych programów promujących spożycie a przed sklepami, zwłaszcza mięsnymi, kolejki ustawiały się już o 3 rano...
Cytować

Powiązane artykuły

X