Ukraina głównym dostawcą mrożonych borówek na rynek chiński

 

Według ukraińskich mediów w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2020 roku przychody z eksportu mrożonych borówek do Chin osiągnęły wartość 6 mln USD, co stanowi pięciokrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ukraina stała się więc głównym eksporterem mrożonej borówki do Chin, wyprzedzając Kanadę, Szwajcarię, Łotwę, Białoruś, Rosję i Polskę.

Ukraina już szósty rok z rzędu eksportuje do Chin mrożone borówki i jest to jedyny produkt, który dostarcza na tamtejszy rynek.

W 2015 r. łączna wartość eksportu wyniosła 383 tys. USD, w 2018 r. wzrosła do 2,8 mln USD, a w 2019 r. do 10 mln USD. Eksperci przewidują, że w tym roku zostanie ustanowiony nowy rekord.  

W ostatnich latach chiński rynek borówki amerykańskiej gwałtownie się rozwija. Przewiduje się, wraz z produkcją przekraczającą 400 tys. ton, łączna wartość rynku do 2025 roku osiągnie 40 mld juanów (5,7 mld USD), co uczyniłoby Chiny największym rynkiem producentów i konsumentów na świecie. 

Jednak w porównaniu do świeżych borówek, mrożone jagody nadal zajmują tylko niewielką część rynku chińskiego, w przeciwieństwie do Ameryki Północnej, gdzie to właśnie mrożone jagody stanowią znaczną część rynku, który obecnie zajmuje pierwsze miejsce jeśli chodzi o produkcję i konsumpcję borówki.

Podstawową odmianą uprawianą w Ameryce Północnej jest borówka wysoka. Roczna wielkość produkcji wynosi obecnie około 340 tys. ton, z czego 140 tys. ton (41%) jest przeznaczona na mrożenie. Pokazuje to, że mrożone jagody  mają duży potencjał rozwojowy na rynku chińskim.

 

Powiązane artykuły

X