Wschodzące odmiany jabłoni

Struktura odmianowa zachodnioeuropejskich sadów powoli się zmienia.

Na rynku pojawiają się coraz większe ilości jabłek: ‘Kanzi’, ‘Honeycrunch’ i ‘Greenstar’.

Wchodzące w owocowanie sady odmian ‘Kanzi’ w sezonie 2009/2010 roku dostarczyły 25 tys. ton owoców (Holandia wyprodukowała 11 tys. ton, Belgia - 6 tys. ton, Niemcy - 4 tys. ton, Włochy - 2,5 tys. ton, Wielka Brytania - 1,8 tys. ton, a Szwajcaria - 0,15 tys. ton). W sezonie 2008/2009 produkcja ‘Kanzi’ wyniosła 13 tys. ton. Sadzone jest rocznie około 500 tys. drzewek tej odmiany, co dało już w sumie 3 mln sztuk, a liczba ta wzrośnie do 4,5 mln drzewek, dając produkcję około 70 tys. ton. Uprawa tej odmiany zostanie rozszerzona na inne kraje. W 2010 roku drzewka ‘Kanzi’ posadzone zostaną w Afryce Południowej, Nowej Zelandii, Chile i Australii (Fruitmasters, Haspengrouw). Jest to odmiana o czerwonej skórce, soczysta, słodko-kwaśna, w większości sprzedawana w kraju, gdzie jest wyprodukowana. Eksportowana jest też do Skandynawii, Rosji, Francji i Hiszpanii.

‘Greenstar’ jest odmianą o zielonym zabarwieniu skórki. W 2008/2009 roku wyprodukowano 7,5 tys. ton z 600 tys. drzew. Rocznie sadzone jest około 50 tys. okulantów i knip-boom tej odmiany. W przyszłości zbiory szacowane są na 15-20 tys. ton jabłek, także na półkuli południowej.

‘Honeycrunch’ – można już mówić o francuskim sukcesie tej odmiany. W 2009 roku produkcja osiągnęła 10 tys. ton, a rok wcześniej 7-8 tys. ton. Aż 85% owoców ‘Honeycrunch’ produkowane jest we Francji przez 10 producentów, głównie w Dolinie Loary, ale również w Pikardii i na południowym zachodzie kraju. Reszta owoców pochodzi z Niemiec, z okolic Hamburga, gdzie owocuje u 24 sadowników. ‘Honeycrunch’ – sprzedawany od 10 września przez Pomanjou i podbija coraz to nowe rynki. W 40% trafia do Niemiec, w 20-25% do Francji, ale zbyt wzrasta też w Krajach Beneluksu, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Rosji (duże owoce), Krajach Nadbałtyckich, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Jako dobre rynki zbytu wskazywane są kraje na Bliskim Wschodzie, południu Azji oraz Kanada. Najtrudniejsze do spenetrowania są rynki włoski i hiszpański z powodu dużej produkcji lokalnej jabłek. W roku 2010 zwiększy się obszar uprawy ‘Honeycrunch’ - w ciągu najbliższych trzech lat osiągnie zapewne 15 tys. ton. [BPS]
Źródło: Reussirfl 2010

Powiązane artykuły

X