The World Apple and Pear Association (WAPA) - organizacja zrzeszająca producentów jabłek i gruszek, szacuje że w 2012 r. Polska – największy producent jabłek w Unii Europejskiej  wyprodukuje 2,8 mln ton tych owoców. Jest to o 12% więcej niż w 2011 r. W związku z tym, ceny jabłek są już niższe niż w roku ubiegłym. Sytuacja ta jest bardzo korzystna dla przetwórców i eksporterów. Piotr Trojanowicz – prezes Sokpol Koncentraty, uważa że w bieżącym roku polskie jabłka i koncentraty z nich wytwarzane mogą być najtańsze w Europie. Prezes Związku Sadowników RP - Mirosław Maliszewski szacuje, że średnio jabłka przemysłowe kosztują obecnie 35–40 gr za kilogram. W tym czasie rok temu płacono za nie 50–60 gr. Tańsze są także jabłka deserowe. We wrześniu 2011 r. kosztowały ponad 1 zł, w tym roku płaci się za nie w skupie 70–90 gr. Szczyt tegorocznego zbioru jabłek zacznie się dopiero około 20 września. Wówczas na rynek trafią słodsze owoce wyższej jakości z sadów towarowych i popyt na nie wzrośnie. Rywalizacja między przetwórniami o najlepszy surowiec może doprowadzić do wzrostu cen w skupie. Zdaniem P. Trojanowicza ceny kilograma jabłek przemysłowych mogą w tym roku sięgnąć 60 gr w porównaniu do 70 gr w roku ubiegłym. Według M. Maliszewskiego ceny powinny rosnąć także za sprawą eksportu. Na rynek krajowy trafia jedynie około 40% jabłek z polskich sadów. W pierwszym półroczu 2012 r., wartość eksportu jabłek i gruszek z Polski wzrosła prawie o 57%. WAPA szacuje, że w UE produkcja jabłek będzie niższa w tym roku o 9% niż przed rokiem. Na rynki zachodnie Polska sprzedaje głównie jabłka przemysłowe. Kluczowym rynkiem zbytu jest jednak Rosja, do której  eksportujemy głównie jabłka deserowe. Według M. Maliszewskiego w ciągu najbliższych pięciu lat polskie jabłka mają szanse zaistnieć również w Chinach, ponieważ rośnie spożycie  tych owoców w tym kraju. Niestety trudna jest sytuacja na rynku koncentratu jabłkowego, ponieważ popyt na soki jest coraz mniejszy zarówno w Polsce jak i w Europie Zachodniej. Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, wynika że od stycznia do lipca 2012 r. wielkość sprzedaży soków, nektarów oraz napojów owocowych zmalała w Polsce o 4,4%. Według Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży soków i nektarów zmalała również w Rumunii o 14,4%, na Słowacji o 16,4%, oraz w Niemczech o 2,8%. KUPS zwraca też uwagę, że na rynku koncentratu jabłkowego oprócz Chin, pojawiają się coraz silniejsi rywale – Mołdawia i Ukraina.

Źródło: Rzeczpospolita
 

Najnowsze komentarze

Projekt strony www Sitte.pl Lublin

No Internet Connection