Udana promocja owoców podczas Narodowego Dnia Sportu

Owoce i warzywa są częścią aktywnego stylu życia. Plantatorzy i przetwórcy wzmacniają to postrzeganie. Współpracując ze sobą zostali w tym roku strategicznym partnerem Narodowego Dnia Sportu. 18 września razem ze sportowcami pokazywali, że „dobra forma zaczyna się na talerzu”, a warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego naszego posiłku. X jubileuszowa edycja pobiła rekordy frekwencji. Centralnym punktem był wielki rodzinno-edukacyjny piknik na błoniach PGE Narodowego w Warszawie. Częścią pikniku była strefa owoców i warzyw. Inicjatywę jej powstania wsparł Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.

Po raz pierwszy w historii zintegrowany sektor ogrodniczy pokazał swoją ofertę na imprezie masowej. W strefie owoców i warzyw swoje stoiska mieli „Czas na polskie superowoce!” - projekt producentów owoców jagodowych i projekt sadowników #wybieramPOLSKIEjabłka. Projekt producentów warzyw – „Moc Polskich Warzyw” oraz realizowane przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych - projekty „Ziemniaki czy kartofle” i „Jedz Owoce i Warzywa – w nich największa moc się skrywa” - skierowany do dzieci przedszkolnych i młodszych klas szkół podstawowych. Kolejnym wystawcą było Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków realizująca projekt „5 porcji warzyw, owoców lub soku” oraz „Apetyt na polskie”.

18 września całą Polskę ogarnęła sportowa gorączka – zachęcaliśmy do ćwiczeń wspólnie z partnerami z całego kraju. Ponad 500 wydarzeń w Polsce oraz 10 tys. osób na pikniku na błoniach PGE Narodowego w Warszawie. Wspólnie ze sportowcami ćwiczyliśmy, próbowaliśmy nowych dyscyplin oraz dobrze się bawiliśmy. Oprócz sportu nie możemy zapominać o zdrowym odżywianiu. W tym roku partnerem wydarzenia byli polscy producenci owoców i warzyw. Razem pokazywaliśmy, że dobra forma zaczyna się na talerzu, a warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego posiłku - mówi Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora Narodowego Dnia Sportu.

Po co promocji owoców i warzyw Narodowy Dzień Sportu?

- Producenci owoców i warzyw stają się powoli częścią Narodowego Dnia Sportu. Promocja aktywności fizycznej i zdrowego odżywania to nasze wspólne starania o lepsze zdrowie Polaków. Jak wielokrotnie wszyscy powtarzamy „Dobra forma zaczyna się od dobrego jedzenia”. Dodam tylko, że szacuje się, iż 80% naszych kłopotów ze zdrowiem ma źródło w złym odżywianiu – mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Moc Polskich Warzyw na Narodowym

- Jesteśmy częścią Narodowego Dnia Sportu i wielkiego pikniku na PGE Narodowym. Jesteśmy tutaj już kolejny raz, lubimy to miejsce i Warszawiaków, którzy odwiedzają nas chętnie. Przychodzą żeby spróbować potraw i zobaczyć, co my produkujemy, co mają do zaoferowania polscy rolnicy, ogrodnicy, sadownicy? Jesteśmy tu żeby pokazać jaką harmonię tworzy aktywność fizyczna i zdrowe jedzenie. Dobra forma, zdrowie fizyczne, ale też psychiczne, zaczyna się w kuchni. Pamiętajmy o tym, że aktywność fizyczna i odżywianie to jest dobry fundament każdego sukcesu - mówi Paweł Myziak, wiceprezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP, jeden z liderów projektu Moc Polskich Warzyw.

Na degustacje postawili promujący konsumpcję jabłek, papryki i grzybów.

Pieczarkowy teatr kulinarny

- Pieczarkę polecamy w każdej formie, gotowana czy smażona, grillowana czy pieczona, posiada wiele walorów. Niezasłużenie traktowana jest jako „grzyb do zupy pieczarkowej”. Jesteśmy jednym z największych producentów pieczarki na świecie, a nawet nasi sąsiedzi spożywają jej 2-3 razy więcej. Nie wszyscy wiedzą, ile z pieczarką można zrobić. Uczyliśmy, że możesz ją grillować ze szpinakiem, z suszonym pomidorem, że można zrobić do niej farsz na ostro z pieczarki zmielonej czy poszatkowanej. Uczyliśmy też by pieczarki nie solić - Krzysztof Górski, Teatr kulinarny, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych, w ramach kampanii „Moc polskich warzyw”.

Apetyt na Narodowym  

W pikniku z okazji Narodowego Dnia Sportu wzięło udział ponad 10 tys. osób. Tysiące odwiedziło strefę owoców i warzyw. Ci, którzy korzystali z porad dietetyków pytali o to, czy spożywają wystarczająco dużo warzyw i owoców?

- Pytali jak powinny się odżywiać dzieci aktywne fizycznie, o źródła białka w ich diecie i o odpowiednią ilość kalorii. Rozmawialiśmy o tym, że sport zaczyna się w kuchni. O tym jak ważna jest regularność posiłków, jak sprawić by w każdym posiłku znalazło się źródło białka, źródło złożonych węglowodanów, warzywa i owoce. Fantastycznie, że istnieją takie eventy, że mamy możliwość pokazać dzieciakom, że jedną z 5 porcji warzyw i owoców może stanowić sok. Zachęcamy by spróbować soków warzywno-owocowych - mówi Klaudia Ruszkowska, dietetyk kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” i „Apetyt na polskie”.

Obok warzyw, w piknikowym klimacie, promowały się minikiwi, rokitnik, aronia, żurawina, owoce liofilizowane i soki. Pomocne w tym okazały się wszelkie gry i zabawy, zachęcają dzieciaki do tego, aby rozszerzały swoje talerze o owoce i warzywa.

- Sportowcy to osoby świadome, bardzo zdeterminowane i podchodzące zadaniowo. Jeżeli chodzi o zadanie zwiększenia ilość warzyw i owoców o jakąś porcję, to są to osoby, które z reguły wykonają takie zadanie. Nasza rola w tym, by pokazać korzyści. Dobre samopoczucie naszych dzieci, dobre stopnie i dobra kondycja, to wszystko, każdego dnia, rozpoczyna się od dobrego śniadania. Zadbajmy o to, aby talerze naszych dzieci były urozmaicone i obfite w warzywa i owoce – pracowity dzień podsumowała dietetyk Klaudia Ruszkowska.

Inicjatywa zebrania doświadczeń kilku dużych projektów powstała w ramach Core Teamu - forum współdziałania liderów i ekspertów branży ogrodniczej. 

Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów branży owoców i warzyw. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Jego częścią jest Zespół ds. komunikacji ich roli w żywieniu człowieka. Zespół zajmuje się wdrożeniem rozwiązań wypracowanych w ramach projektu „Połowa Sukcesu”. W wyniku podjętych działań partnerami dla siebie stają się różne projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Prowadzone działania mają integrować wokół wspólnych aktywności jak najszersze środowiska producentów i przetwórców.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły

X