Najpopularniejsze owoce września

Rośnie konsumpcja i różnorodności spożycia warzyw i owoców. Wskaźniki rosną kolejny miesiąc z rzędu. Największym wzrostem „wrzesień do września” mogą pochwalić się jeżyny (18%), maliny (12%), cukinia (12%) i papryka (5%). W każdym przypadku oznacza to ponad 1 mln konsumentów więcej. Mimo tego jedynie 15% Polaków odżywiało się we wrześniu zgodnie z zaleceniami dietetyków – minimum połowę tego, co jemy stanowią warzywa i owoce. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” był we wrześniu na niskim poziomie (45,9 pkt). Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców na talerzach przeciętnego Polaka. W celu poprawy tego stanu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw upublicznił wyniki monitorowanej od 2 lat konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw. Są one dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Największym wzrostem "wrzesień do września" mogą pochwalić się jeżyny (18%), maliny (12%), cukinia (12%) oraz truskawki (10%). Maliny i cukinie jadło we wrześniu 14,9 mln Polaków, jeżyny 8,4 mln, a truskawki 7,4 mln konsumentów.  

SOKI

Konsumpcja owoców we wrześniu 

Podobnie jak w poprzednich latach we wrześniu najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało ponad czterech na pięciu Polaków (83%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 7% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 10% 4-5 razy w tygodniu.

Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się śliwki, które jadło 67% badanych. To więcej niż przed miesiącem  o 8 p.p. Ponad połowa (53%) Polaków na początku września jadła gruszki. To więcej niż przed rokiem (o 4 p.p.).

Wiele osób deklarowało także, że jedli (w tygodniu poprzedzającym badanie) maliny (46%) oraz borówki (40%). W stosunku do zeszłego miesiąca wzrosło spożycie śliwki (o 8 p.p.) oraz jeżyny (o 4 p.p.).  

W porównaniu do września 2021 wzrosło spożycie maliny (o 5 p.p.), gruszki (o 4 p.p.) oraz jeżyny (o 4 p.p.). Uwzględniając wyjściowe wielkości najbardziej wzrosły jeżyny (o 18%) i maliny (12%).  

Owoce sezonowe 

Największy wzrost liczby konsumentów "wrzesień do września" zanotowały jeżyny - o 18%, czyli 1,3 mln osób i maliny - o 12%, czyli 1,6 mln osób. Truskawce we wrześniu przybyło 0,6 mln konsumentów, to wzrost o 10%. To kolejny miesiąc wzrostu. 

Borówka zyskała, "wrzesień do września", 300 tys. konsumentów. To oznacza wzrost o 3%. 

W skali 2 lat - wrzesień 2022 vs. września 2020 - jeżyny zwiększyły liczbę spożywających o 24%, czyli ok. 1,6 mln konsumentów. Aronia wzrosła o 6%, czyli ok. 300 tys. nowych konsumentów.

Borówka zyskała w tym czasie 600 tys. nowych konsumentów. Wzrost w procentach to 5% w skali 2 lat. Ten wzrost dał borówce we wrześniu br. już 13 mln konsumentów.

źródło: polskiesuperowoce.pl

Powiązane artykuły

X