Ślepa uliczka cięcia kosztów

Wiele razy słyszałem, zarówno bezpośrednio wobec siebie, jak i w ogólnych dyskusjach, że w sadownictwie przyszły czasy, w których trzeba myśleć o cięciu kosztów i przetrwają ci, którzy będą produkować tanio. Wobec siebie też słyszę, czytam, zarzuty, że promując ekonomiczne podejście do produkcji jabłek, jednocześnie produkuję i promuję raczej drogie i wielozabiegowe pryskanie sadów. Dlaczego tak robię? Ponieważ ekonomia produkcji nie polega tylko na oszczędnościach w produkcji. W zasadzie mówiąc o ekonomiczności, to oszczędzanie jest jej elementem, ale na pewno nie najistotniejszym.

W ogóle uważam, że podejście, stawiające na cięcie kosztów, jako najważniejszy czynnik decydujący o ekonomiczności produkcji, jest całkowicie błędne i jest ślepą uliczką naszej branży. Oszczędność jest cnotą i godna jest pochwały. Jednak nie da się ukryć, że dokonując coraz to dalszych oszczędności na produkcji dochodzimy do ściany, za którą jest albo spadek plonowania, albo spadek jakości produktu. Technologie, szczególnie te obniżające koszty, mają to do siebie, że szybko się upowszechniają. Po kilku sezonach stają się normą i wykorzystują je wszyscy, więc liderzy zaczynają szukać nowych możliwości redukcji kosztów, po czym kolejne pomysły coraz szerzej się upowszechniają. To jest ślepa uliczka.

Drugi argument żeby nie myśleć o ratunku dla sadownictwa w cięciu kosztów, to brak istotnego wpływu na koszty produkcji przez sadowników. Jakiż mamy wpływ na cenę pracy ludzkiej, która stanowi gros naszych wydatków? Mamy wpływ na cenę diesla bądź oprysków? Na cenę nawozu? Możemy zmniejszać dawki, coś ograniczać, ale jakie to są wielkości względem wartości plonów? Jako producenci powinniśmy myśleć o zwiększaniu przychodów z sadów, o wyższych cenach sprzedaży. Przy 50 tonach plonu, zwiększenie ceny sprzedaży tylko o 10 groszy, zwiększy nasz przychód o 5000 zł/ha. Niech mi ktoś pokaże jak osiągnąć redukcję kosztów produkcji na poziomie 5000 zł/ha, bez uszczerbku na jakości i ilości plonu. To w sprzedaży są rezerwy zwiększające nasze dochody, a nie w produkcji. Nie chciałbym być źle zrozumiany i aby ktoś sądził, że jestem przeciwny oszczędzaniu, bo jest wręcz przeciwnie i filozofia Kaizen według Toyoty, to coś, co mi bardzo imponuje. Jednakże zupełnie się nie zgadzam z myśleniem, które tak powszechne się stało ostatnio u nas, że trzeba koszty trzeba ciąć ponad wszystko, bo tylko tak da się przetrwać. To absurd i sądzę, że jest wręcz przeciwnie.

Osobiście sądzę, że powinniśmy raczej dążyć do uzyskiwania lepszych cen, bo na swoje koszty mamy bardzo niewielki wpływ. Dużo łatwiej jest znaleźć klienta, który zapłaci te 10 groszy więcej za owoce, niż znaleźć 5000 złotych oszczędności na produkcji jabłek. Nie boję się wykonać 3-4 zabiegów fungicydowych więcej, bo łączny ich koszt to będzie raptem 1000 zł/ha. W relacji do ogólnej wartości plonu to będzie jakiś malutki procencik a im mniej zabiegów, tym ryzyko wdarcia się parcha do sadu większe i wówczas straty na pewno przekroczą ten 1000 złotych. W języku rosyjskim jest zwrot "Экономить деньги", oznaczający oszczędzanie pieniędzy. Natomiast w języku polskim ekonomia produkcji ozancza zarabianie na niej, a nie tylko oszczędzanie ponad wszystko. Ekonomiczność produkcji rozwija się na dwóch płaszczyznach: produkcyjnej oraz sprzedażowej. Pamiętamy o tej drugiej, bo ona daje o niebo większe możliwości niż ta pierwsza.

Komentarze  

0 #19 Ekonom 2023-05-08 05:32
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję konstruktor:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
czyli według zasady wy wyrywajcie a ja dosadze

zgadza sie, trzeba sadzic


Od dawna mówię,że jest za mało i trzeba dosadzac bo inni wejdą na nasze miejsce

Ale lubię oszukiwać system i co roku wyrywam jabłonie bo to zabawa dla bogatych
Powodzenia w uprawie

za malo jest, trzeba sadzic, kazdy mondry o tym wie


Spóźniłeś się
Te proroctwa są znane od lat
Coś nowego proszę ;)
Cytować
-2 #18 Prorok 2023-05-07 18:46
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję konstruktor:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
czyli według zasady wy wyrywajcie a ja dosadze

zgadza sie, trzeba sadzic


Od dawna mówię,że jest za mało i trzeba dosadzac bo inni wejdą na nasze miejsce

Ale lubię oszukiwać system i co roku wyrywam jabłonie bo to zabawa dla bogatych
Powodzenia w uprawie

za malo jest, trzeba sadzic, kazdy mondry o tym wie
Cytować
+2 #17 Ekonom 2023-05-07 18:31
Cytuję Prorok:
Cytuję konstruktor:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
czyli według zasady wy wyrywajcie a ja dosadze

zgadza sie, trzeba sadzic


Od dawna mówię,że jest za mało i trzeba dosadzac bo inni wejdą na nasze miejsce

Ale lubię oszukiwać system i co roku wyrywam jabłonie bo to zabawa dla bogatych
Powodzenia w uprawie
Cytować
-1 #16 Prorok 2023-05-07 17:47
Cytuję konstruktor:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
czyli według zasady wy wyrywajcie a ja dosadze

zgadza sie, trzeba sadzic
Cytować
+2 #15 konstruktor 2023-05-07 17:17
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
czyli według zasady wy wyrywajcie a ja dosadze
Cytować
+2 #14 konstruktor 2023-05-07 17:13
Lepiej uzyskać 10gr więcej? To co pokażę zeszyt z ilością zabiegów i mi więcej zapłacą? Każdy ma na to wywalone ile wydaje się na produkcję chodzi o to żeby najtaniej kupić
Cytować
-2 #13 Prorok 2023-05-07 17:10
Cytuję Ekonom:
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???

ani hekatra i nie mam zamiaru, chyba ze ty wszystko wyrwiesz to sie zatanowie
Cytować
0 #12 Ekonom 2023-05-07 17:06
Cytuję Prorok:
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz


Jeszcze tylko połowa została
Ty ile usunąłes???
Cytować
+2 #11 Prorok 2023-05-07 15:37
Cytuję Ekonom:
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???

nie
czekamy az ty wszystko wyrwiesz
Cytować
+1 #10 Ekonom 2023-05-07 13:04
Może już czas pomyśleć o zmniejszeniu produkcji co zapewni wzrost cen??

Czy dalej jest masa jest kasa???
Cytować
+1 #9 Ekonom 2023-05-07 12:31
Cytuję Szklasz:
Tak... A wszystko po to by na półkach w sklepach i koszach w warzywniakach leżały śliczne, duże, czerwieniutkie, błyszczące i nieskazitelne owoce. Nikt przy tym nie zastanawia się ile te owoce zdołały wchłonąć oprysków grzybobójczych, przeciwko robakom, nadmiaru nawozów i bóg jedynie wie co jeszcze. Nikt nie zastanawia się czym są zakonserwowane i nabłyszczane. Znane są też przypadki, że po zjedzeniu pysznych i zdrowych jabłek ludzie trafiali do szpitala z gwałtownym spadkiem ciśnienia. I to wszystko w imię zarobku, bo naturalnych i nieidealnych jabłek nikt nie kupi oprócz tłoczni a te płacą znacznie mniej niż handel detaliczny.


Lepszy rak od mykotoksyn czy chemii?
Cytować
+2 #8 Guest 2023-05-07 08:41
Demonizujesz nie co, łykając pierwsze lepsze witaminki, czy zastanawiasz się nad ich pochodzeniem? Tzn. czy syntetycznie otrzymane, czy naturalnie? A pierwszy lepszy aromacik do ciast, prosto ze sklepowej półki - identyczny z naturalnym nie oznacza naturalnego... Łykajac trzy różne leki o jednej porze, oczywiście z przepisu lekarza, grasz w ,,rosyjską ruletkę", bo interakcję pomiędzy dwoma lekami lekarz jest wstanie przewidzieć, ale pomiędzy trzema już nie. A przecież szczególnie seniorzy, garściami łykają tabletki, i nik się nie przejmuje konsekwencjami, dla zdrowia. Po prostu, to robi się ważne o czym się głośno krzyczy.....
Cytować
+1 #7 Assdf 2023-05-07 08:38
Cytuję Guest:
Przeceniamy to mało powiedziane..
Wszyscy którzy mają uprawy w dwóch lokalizacjach to wiedzą.
Robisz dokładnie to samo często na dwa zestawy to i w tym samym czasie a efekty zawsze różne.

U mnie to jeszcze ciekawsza sytuacja na jednym kawałku normalne zapakowanie 5 metrów dalej puste drzewa, różnica jest tylko taka ze nie były sadzone w tym samym roku
Cytować
+1 #6 Guest 2023-05-07 08:08
Przeceniamy to mało powiedziane..
Wszyscy którzy mają uprawy w dwóch lokalizacjach to wiedzą.
Robisz dokładnie to samo często na dwa zestawy to i w tym samym czasie a efekty zawsze różne.
Cytować
-2 #5 Szklasz 2023-05-07 07:37
Tak... A wszystko po to by na półkach w sklepach i koszach w warzywniakach leżały śliczne, duże, czerwieniutkie, błyszczące i nieskazitelne owoce. Nikt przy tym nie zastanawia się ile te owoce zdołały wchłonąć oprysków grzybobójczych, przeciwko robakom, nadmiaru nawozów i bóg jedynie wie co jeszcze. Nikt nie zastanawia się czym są zakonserwowane i nabłyszczane. Znane są też przypadki, że po zjedzeniu pysznych i zdrowych jabłek ludzie trafiali do szpitala z gwałtownym spadkiem ciśnienia. I to wszystko w imię zarobku, bo naturalnych i nieidealnych jabłek nikt nie kupi oprócz tłoczni a te płacą znacznie mniej niż handel detaliczny.
Cytować
+6 #4 Guest 2023-05-06 20:05
To jest właśnie nasza cecha, ludzka: przeceniamy swój wpływ na naturę, albo inaczej; natura rządzi się swoimi prawami, zwracając tyle na nas uwagę, co my na mrówkę.
Cytować
+3 #3 Assdf 2023-05-06 18:04
I to nie tylko u mnie tak jest
Cytować
+7 #2 Assdf 2023-05-06 18:02
Oszczędność czego mogła wpłynąć na mniejsze zapakowanie, u mnie wszystko tak samo pryskanie, na jednym normalnie na drugim trochę mniej a jeszcze gdzie indziej puste drzewa
Cytować
-4 #1 Andrzej 2023-05-06 17:17
zeszłoroczne oszczędności widać w części tegorocznego kwitnienia w niektórych sadach
Cytować

Powiązane artykuły

X