10 mln Polaków chce jeść jabłka częściej

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%), podobnie jabłka (29%), dalej czereśnie (20%). To dobre informacje dla sadowników i dystrybutorów. Patrząc od strony popytowej, chęci nie powinno zabraknąć. 

Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków i przetworów, w tym szarlotki. Pośrednio także rolniczych i sadowniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.

Polacy zamierzają kupować więcej owoców i warzyw

Polacy zamierzają kupować więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas.

Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%). Dalej śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%), agrestu (5%), porzeczki (4,5%) i jagody kamczackiej (4,2%).

Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”

Podobne badania wiosną 2024 roku, realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych, deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.

Wśród owoców deklaracje dotyczyły polskich jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%) oraz śliwek (13%) i gruszek (12%).

Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%), jabłek (15%) i papryki (8%).

Od ponad roku, coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków, ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.

Myśl globalnie, jedz lokalnie

Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje modna na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km, od domu. Korzyści związane ze zmniejszenie śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.

- Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny – mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.

Rośnie znaczenie owoców i warzyw

Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców, jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.

Kwestie związane z promocją zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży (30%) zajmują wysoką pozycję w hierarchii spraw „na tyle ważnych, że powinien się nimi zająć przyszły prezydent”. Tak adresowane są wyzwania długookresowe, wykraczające poza horyzont jednej kadencji.

Więcej na temat postrzegania bezpieczeństwa żywnościowego i zdrowia publicznego w materiale Kluczowe wyzwania w oczach wyborców.

Komunikat opracowany w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Powiązane artykuły

X