Traktory bez DPF i AdBlue?
Polecane

Traktory bez DPF i AdBlue?

Świat przyspieszył na naszych oczach, „koniec historii” Fukuyamy odszedł w zapomnienie, ale najciekawsze jest to, że z dwóch poważnych stron (Chiny i USA) kwestionowany jest ogólny paradygmat rozwoju świata. Nie chcę opisywać tego, jak te dwa mocarstwa wywracają politykę międzynarodową, bo nie jest to miejsce na takie rozważania. Jednak w chwili, gdy zaczyna to wprost dotykać branży rolnej, trzeba zacząć o tym mówić.

Wiem, że media epatują nieustannie sztuczną inteligencją, komputerami kwantowymi i wyścigiem mocarstw o pierwiastki ziem rzadkich. W tle tego jednak toczy się inny wyścig: o żywność. Jako ludzkość jesteśmy cywilizacją rolniczą – niezależnie od tego, czy Elon Musk poleci na Marsa, albo czy roboty zastąpią ludzi w fabrykach, do przeżycia potrzebujemy żywności, której inaczej niż z rolnictwa pozyskać nie umiemy.

Pisałem Państwu miesiąc temu o chińskim modelu dostaw żywności, prosto od rolników do konsumentów, z wykorzystaniem ogromnych platform sprzedaży elektronicznej. Wszystko po to, aby rolnikom zapewnić zadowalające marże (dzięki ominięciu pośredników), a konsumentom – łatwy dostęp do świeżych i tanich produktów.

Teraz rzut oka na USA, które postanowiły wykonać bardzo ciekawy, wręcz nieco szokujący krok. Otóż Trump zapowiedział zniesienie norm środowiskowych dla traktorów i wszystkich maszyn rolniczych. Koniec DPF-ów i AdBlue, koniec norm emisji spalin. W branży to spory szok, bo dotychczas kierunek rozwoju był zupełnie inny. Co więcej, Trump chce znieść ograniczenia w naprawie maszyn i obowiązek używania wyłącznie oryginalnych części.

Jakiś czas temu wyszło na jaw, że użytkownicy traktorów John Deere w USA nie mogą ich samodzielnie naprawić, a w razie nieserwisowania sprzęt może zostać zdalnie unieruchomiony przez producenta, co wywołało dyskusję o granicach prawa własności. Teraz ma się to zmienić, a efektem mają być proste i tanie maszyny, które mają zapewnić amerykańskim rolnikom przewagę kosztową w produkcji.

Na rynku będzie to mała rewolucja, bo dotychczas szliśmy w zupełnie inną stronę: ku coraz bardziej skomplikowanym maszynom o wyśrubowanych parametrach środowiskowych. Mam przeczucie, że w Polsce pomysł Trumpa zyskałby wielu zwolenników, bo i u nas narzeka się na wysokie ceny maszyn, ich skomplikowanie oraz kosztowne naprawy.

Agresywna polityka handlowa Trumpa daje się we znaki tamtejszym rolnikom, choć nadal utrzymuje on silne poparcie w tej grupie społecznej. W dużej mierze właśnie dzięki takim pomysłom deregulacyjnym – on po prostu wie, co boli rolników. Co ciekawe, wielkie koncerny produkujące sprzęt rolniczy bez problemu oferują maszyny o obniżonych standardach środowiskowych na rynkach Ameryki Południowej czy Azji, więc przestawienie się na nową ofertę dla rynku amerykańskiego nie powinno stanowić problemu.

Celem Trumpa, ale też innych mocarstw, jak Chiny czy nawet Indie, jest zapewnienie przetrwania własnego rolnictwa oraz społecznie akceptowalnych kosztów żywności w obliczu zagrożenia wojnami handlowymi, cłami, embargami i ogólnym załamaniem globalnej wymiany handlowej. Przy okazji tamtejsi rolnicy otrzymali też 12 mld USD różnorakich zapomóg, które udało się sfinansować dzięki cłom importowym. Podczas swojego wystąpienia Trump nie wspomniał, ile stracono na załamaniu wymiany handlowej z Chinami czy Indiami. Jednak skoro są wpływy z ceł, to on chętnie dzieli się nimi z rolnikami.

Komentarze  

-1 #22 Szkody Tuskowców ⛔️ 2025-12-12 19:18
https://youtube.com/shorts/W1L8pwPEX_s?si=x-R60cxw6DYD8PVP

Prawda ♥️♥️♥️. Brawo też dla Konfederacji.
Cytować
0 #21 Szkody Tuskowców ⛔️ 2025-12-12 19:15
https://youtube.com/shorts/NPSiwbHEN-E?si=zRPiEtWJiGHIXVCi

Tu jest krok wstecz, ale lepszy niż w przód.
Cytować
+6 #20 Marcin 2025-12-12 13:08
Ktoś, giedyś powiedział, że czasami krok wstecz, oznacza postęp i w tym temacie myślę, że tak dokładnie jest.
Cytować
-1 #19 Guest 2025-12-12 07:03
Cytuję PKZ:
Zastanawia mnie jak ludzie którzy żyją z uprawy ziemi mogą tak nie szanować środowiska. Każdy kto ma więcej niż 30 lat pamieta jakie byly kiedyś zimy a jak jest dziś. Pamieta też ile było kiedyś samochodów i traktorów a ile dzis. Ludzie sami niczego nie zmienia. Muszą być zatem normy i nakazy odgórne. Wiadomo że to kosztuje ale ogólnie jest potrzebne. Niestety aby to zrozumieć trzeba trochę pomyśleć a nie dać sie mamic populistom.

Za głupi jesteś żeby zrozumieć. Wróć do szkoły na biologię, to może cię oświeci
Cytować
+1 #18 Guest 2025-12-12 07:01
Cytuję Emi:
Trump to idiota a PiS to mafia

Żebyś ty jeszcze takim był. Co do PiS i PO to się zgodzę. Trump ma w nosie innych. On dba o interes swojego państwa. I tak powinno być. A u nas są sami złodzieje
Cytować
-12 #17 Emi 2025-12-12 06:46
Trump to idiota a PiS to mafia
Cytować
+12 #16 Sylwester 2025-12-12 05:26
Nikt się nie zbrojni, bynajmniej nie Polska, co miało wojsko jest sprzedane na Uk. Byłem ostatnio na poligonie, 25 lat temu tak samo, i wiecie co się zmieniło, same gówniarze, debile że tak na prawdę te dzieci będą szybciej uciekać niż pijany przed radiowozem, NFZ bankrutuje, 15 lat chodzę prywatnie do lekarza, kolejka np USG nerek za 3 miesiące, w tedy Zygmunt w rękę mówią,,zapraszamy,, wyjebać tych obcokrajowców, nie interesować się co jest za płotem tylko to co na podwórku
Cytować
+6 #15 Polak 2025-12-11 20:58
Cytuję Prawda:
https://youtube.com/shorts/IbhTKhPH7uw?si=_uaVciUhX9UWqrsm

Tu jest prawda.

Dla lewackiego "betonu" polecenie Berlina są święte. Nie rozum, i interes Polski !
Już rudy wyznaczył zespół prokuratorów żeby ścigali to co się pisze w internecie pod pretekstem nienawiści.
Rudy Kim Dzonk Un ! Wypisz wymaluj. Za czasów PIS było więcej wolności.
TRZEBA TĄ WŁADZE ODSUNĄĆ OD KORYTA ❗️Nie ma z nich pożytku, i tworzą reżim totalitarny, który niszczy Polskę.
Cytować
+19 #14 Ekonom 2025-12-11 18:13
Każde załączenie wypalania to 20 minut bezczynności i próżnego spalania paliwa..Teraz pomnożyć to przez ilość ciągników z DPF, to marnotrawstwo paliwa, zanieczyszczanie spalinami, i popsute ciągniki jak pracownikowi się zapali, a rzadko który jest odpowiedzialny i przejmuje się obcym traktorem.
Gdzie tu sens, gdzie logika. Swoim starszym traktorem o nic się nie martwię.

Może ktoś z was napisze ile kosztuje pozbycie się tego DPF ? Bo na przeglądzie da się to przymknąć oko. Żeby nie te DPF y, kupił bym nowy ciągnik. Mam kasę. Ale te turbiny, DPF y, EGR y mnie bolą..
Cytować
+9 #13 Krzysztof 2025-12-11 18:09
Witam. Jakby na to nie patrzeć to postęp cywilizacji prowadzi do zagłady
Cytować
+11 #12 Przemyslaw 2025-12-11 17:14
Każda firma czy to Niemiecka czy Brytyjska produkuje sprzęt który sprzedajena Ukrainę czy Rosję i nie montują tam żadnych dpf i środków duszących silnik i nie przeszkadza im ze sprzedaja maszyny ktore generuja spaliny a w Europie dokładają to gowno i obciążają nas droga obsluga sprzętu i udają eko
Cytować
+20 #11 Dawid 2025-12-11 15:39
Jeden dzień lotów na całym globie emituje więcej zanieczyszczeń niż cały globalny przemysł rolniczy w ciągu roku. Żaden samolot nie ma katalizatora, dpf-u. Kontenerowce przemierząjące oceany także nie muszą spełniać żadnych norm.
Cytować
+1 #10 Guest 2025-12-11 15:24
Cytuję Andrzej:
Nie zgodzę się, że normy emisji spalin powinny być całkowicie zniesione. Każdy kto ze 30 lat temu miał choć 10 lat to pamięta jak śmierdziały spaliny starych aut i jak bardzo kopciły. W obecnych czasach bez problemów można wyczuć kiedy się jedzie za autem z wyciętym katalizatorem, bo tak z niego śmierdzi z powodu tlenków azotu. Pierwotna norma Euro 6 jest jeszcze w porządku i silniki nie zdychały od niej masowo (o ile nie przesadzono z downsizingiem).

Zazdroszczę Ci naprawdę węchu, pozwól że spytam jakim autem jeździsz?
Cytować
+2 #9 Prawda 2025-12-11 13:37
https://youtube.com/shorts/IbhTKhPH7uw?si=_uaVciUhX9UWqrsm

Tu jest prawda.
Cytować
-39 #8 PKZ 2025-12-11 12:05
Zastanawia mnie jak ludzie którzy żyją z uprawy ziemi mogą tak nie szanować środowiska. Każdy kto ma więcej niż 30 lat pamieta jakie byly kiedyś zimy a jak jest dziś. Pamieta też ile było kiedyś samochodów i traktorów a ile dzis. Ludzie sami niczego nie zmienia. Muszą być zatem normy i nakazy odgórne. Wiadomo że to kosztuje ale ogólnie jest potrzebne. Niestety aby to zrozumieć trzeba trochę pomyśleć a nie dać sie mamic populistom.
Cytować
+48 #7 Tadeusz 2025-12-11 09:44
I tak powinno być a w Europie żądzą zdrajcy cały ten zielony ład do kosza i Bruksela wraz z nim nic dobrego tam nie robią
Cytować
+32 #6 Mariusz 2025-12-11 07:19
Trump powinien dopisać do tej decyzji że każdy kto by chciał przywrócić to , trafi do więzienia na dożywocie.
Cytować
+66 #5 Paweł 2025-12-11 06:27
DONALD TRUMP MA ŚWIĘTĄ RACJĘ W TYM CO ROBI PODKREŚLAM MA ŚWIĘTĄ RACJĘ JEBAĆ CAŁE JEBANE EURO 6 W DUPIE MAM CAŁĄ POJEBANĄ EKOLOGIĘ JEBAĆ POJEBANE EURO 6 I TYCH ZJEBÓW ZIELONYCH CWELI
Cytować
+53 #4 Paweł 2025-12-11 06:22
Jebać całe Euro 6 Donald Trump ma Świętą Rację w tym co robi podkreślam Świętą Rację popieram Go
Cytować
-64 #3 Andrzej 2025-12-11 06:11
Nie zgodzę się, że normy emisji spalin powinny być całkowicie zniesione. Każdy kto ze 30 lat temu miał choć 10 lat to pamięta jak śmierdziały spaliny starych aut i jak bardzo kopciły. W obecnych czasach bez problemów można wyczuć kiedy się jedzie za autem z wyciętym katalizatorem, bo tak z niego śmierdzi z powodu tlenków azotu. Pierwotna norma Euro 6 jest jeszcze w porządku i silniki nie zdychały od niej masowo (o ile nie przesadzono z downsizingiem).
Cytować
+64 #2 Realista 2025-12-11 05:04
Przez te głupotę klimatyczna to Europa przez ostatnie 16 lat, cofnęła się w rozwoju portfela względem USA na mieszkańca, o 40 %. A zbrodniarze się zbroją i gdzieś mają ten klimat. Na środku Pacyfiku nie ma ludzi ani drzew, a powietrze to samo.
Cytować
+59 #1 witek 2025-12-10 18:51
dawno powinny byc zniesione te absurdalne normy
Cytować

Powiązane artykuły