Rynki i konsumenci – Jakie oczekiwania względem jabłek?

jablkaw stosachPrzedstawiciele związku spółdzielni owocowo-warzywnych z Val Venosta – VI.P, jednego z ważniejszych eksporterów jabłek z Włoch, w wywiadzie dla freshplaza.it podzielili się informacjami odnośnie wymagań konsumentów w różnych krajach względem importowanych jabłek. Różnice dotyczą odmian, rozmiaru owoców, koloru skórki, a także opakowań.

W Europie różnice pomiędzy poszczególnymi państwami dotyczą preferencji  przede wszystkim odnośnie stosunku cukrów i kwasów w miąższu jabłek. Na południu Europy konsumenci poszukują jabłek słodkich, na północy – jabłek bardziej kwaśnych. Oczywiście są wyjątki. W śród nich znajduje się odmiana Gala, którą chętnie kupują konsumenci w całej Europie.

Rozmiar jabłek też ma znaczenie. Na południu kontynentu chętniej wybierane są owoce średnie/duże, (w Hiszpanii bardzo duże), a w centralnej i północnej Europie średnie/małe. W krajach północnej Afryki i na Bliskim Wschodzie preferencje są bardziej różnorodne.

W przypadku koloru skórki różnice są również znaczące. Jabłka Golden Delicious – żółte z niewielkim rumieńcem kupowane są chętnie przez klientów na południu Europy, w państwach basenu Morza Śródziemnego. Golden z bardziej zieloną skórką jest natomiast atrakcyjny na północy i wschodzie Europy.

Gusta klientów w poszczególnych państwach zostały także w pewien sposób uformowane przez pierwszych dostawców jabłek. Przykładowo amerykańskie jabłka z Waszyngtonu, które jako pierwsze docierały do Egiptu, Izraela i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, były odmiany Red Delicious, o bardzo intensywnej czerwonej barwie skórki, błyszczące. Do teraz konsumenci w tych krajach najchętniej sięgają po owoce o takich cechach.

Dużo zależy od stopnia rozwoju rynku i dystrybucji. Zachodnia Europa to przeważający udział w rynku sieci detalicznych, które wymagają inaczej przygotowanego towaru (opakowanie, jednolity towar, odmiana). Wschodnie rynki są wciąż bardziej tradycyjne, gdzie za jabłka konsument jest gotowy zapłacić mniej, a także częściej sięgnie po owoce słabszej jakości.

Powiązane artykuły

X