88% Polaków wybiera jabłka, coraz więcej sięga po śliwki, gruszki i maliny wciąż najczęściej wybierane
Polecane

88% Polaków wybiera jabłka, coraz więcej sięga po śliwki, gruszki i maliny wciąż najczęściej wybierane

Po raz kolejny nie zmalała ilość konsumentów jabłek i wzrosła ilość konsumentów wszystkich innych badanych gatunków owoców. W pierwszym jesiennym badaniu najwięcej Polaków zadeklarowało konsumpcję jabłek (88%), śliwek (64%), gruszek (57%), borówek (37%) i malin (36%). Rok do roku najbardziej zyskała śliwka. Najstabilniejsze wzrosty odnotowały borówka i malina. Październikowa konsumpcja minikiwi osiągnęła poziom 15% populacji, czyli 4,9 mln. konsumentów.

Jesień zmienia smak owoców ale - co pokazują najnowsze badania - rośnie ilość konsumentów. Wskaźnik konsumpcji warzyw i owoców osiągną w październiku najwyższy miesięczny poziom od początku realizacji badań, czyli od 2020 roku. Podobnie Wskaźnik różnorodności spożycia - oddający fakt jedzenia co najmniej połowy badanych gatunków.

Monitoring konsumpcji realizuje dla sektora ogrodniczego firma Kantar Polska. Badania realizowane są w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”. Finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Stale aktualizowane dane na temat demografii konsumentów kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Konsumpcja owoców w październiku

W październiku najpopularniejszym spożywanym owocem są jabłka. W br. spożywało je 88% Polaków.

Ilość konsumentów jabłek nie spada. W październiku br. było ich tyle samo co w październiku ub. roku - 28,5 mln (88% populacji 15+). Interpretując ten "remis" warto wziąć pod uwagę silny wieloletni trend spadkowy. 

Na drugim miejscu znalazły się śliwki (64%), na trzecim gruszki (57%). na kolejnych miejscach borówki (37%), maliny (36%) oraz truskawki (22%).

To dla każdego z tych gatunków wynik jest historycznym rekordem ilości konsumentów w październiku. 

Przetwory z czarnej porzeczki (18%) i aronii (17%) także miały konsumentów więcej niż przed rokiem.

W ub. roku nie badano październikowej konsumpcji minikiwi. W tym roku zadeklarowało ją 15% Polaków, czyli 4,9 mln osób. 

Wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca - września 2025 - zauważalny jest istotny wzrost spożycia jabłek (+9 p.p.). 


Wzrost liczby konsumentów owoców „październik do października”

Analiza spożywania owoców „rok do roku” wskazuje na rekordowe wzrosty spożycia śliwki i borówki.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku śliwek - przybyło aż 4,5 mln (+14 p.p.) a borówek - 2,6 mln  (+8 p.p.) nowych konsumentów. W perspektywie ostatnich lat wzrost ilości konsumentów borówki jest stabilny.

Podobną serią wzrostów - od października 2020 do październik 2025 - mogą pochwalić się jeszcze maliny i truskawki. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku maliny - poziom 11,7 mln w końcówce sezonu. W przypadku borówki - 12 mln konsumentów w październiku (miesiąc po zakończeniu polskiego sezonu). 


Wyniki badań konsumpcji 2020-2025

Monitoring spożycia pomaga środowisku producentów wspierać proces zmiany sposobu prezentowania zaleceń żywieniowych.


Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne. Zapraszamy na stronę: WczorajNaTalerzu.pl



Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Powiązane artykuły