Jabłka najpopularniejszym owocem w listopadzie 2025 – przybyło ponad milion konsumentów
Wśród najpopularniejszych gatunków listopada Kantar Polska wymienia jabłka, gruszki, śliwki i borówki. W porównaniu do listopada 2024 roku znacząco wzrosła ich konsumpcja. Na uwagę zwraca jabłko - po raz kolejny w comiesięcznym badaniu - jabłku przybyło ich ponad milion nowych konsumentów.
Konsumpcja owoców w listopadzie
W listopadzie 2025 najczęściej spożywanym owocem były jabłka, spożywało je 90% Polaków.
Na drugim miejscu znalazły się gruszki, spożywane przez połowę Polaków (51%). Trzecie miejsce w listopadzie, należy do śliwek (46%).
Kolejne wymieniane gatunki to borówki (35%), maliny (30%), truskawki (23%) i żurawina (21%). Po raz pierwszy badano także deklaracje spożycia przetworów z jagody kamczackiej. Wynik - 4,8 mln (15%).
W porównaniu do października 2025 zauważalny jest istotny spadek spożycia śliwki (-18 p.p.), gruszki i maliny (po -6 p.p.).
Wzrost liczby konsumentów owoców „listopad 2025 do listopada 2024”
Analiza rok do roku wskazuje na duży wzrost spożycia głównie śliwki (+15 p.p.), a także borówek (+8 p.p.) i gruszek (+5 p.p.).
W przypadku śliwek wzrost - listopad 25 do listopad 24 - wyniósł 49% (4,9 mln konsumentów więcej), borówki 30% - wzrost o 2,6 mln. W przypadku gruszek - 11% i 1,6 mln a jabłek - 4% i 1,2 mln nowych konsumentów.
Śliwki jadło w listopadzie br. 14,9 mln Polaków. W przypadku gruszek - wzrost o 1,6 mln dał liczbę aż 16,5 mln konsumentów.
Na uwagę zwraca jabłko. Listopad to kolejny miesiąc znaczącego wzrostu ilości konsumentów. W liczbach bezwzględnych jabłku - po raz kolejny - przybyło ponad milion, dokładnie 1,2 mln (listopad'25 vs. listopad'24).
Po latach zmniejszającej się konsumpcji jabłek w Polsce, zima ur. przyniosła zahamowanie spadków a rok 2025 odwrócenie trendu. Więcej o wynikach badań i doświadczeniach promocji w materiale Polacy wracają do jabłek.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2025
Badania dostarczają wiedzy o konsumentach i pretekstów do regularnej promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Wyzwania stojące przed jej promotorami ocenia się jako duże. Polacy postrzegają warzywa i owoce jako zdrowe, ale w listopadzie tylko 14% jadło ich wystarczająco dużo. Wystarczając to znaczy według zaleceń dietetyków i lekarzy. Zalecenia mówią, że powinny stanowić połowę tego co jemy w każdym posiłku.
Aktualizowane wynik dotyczą kilkudziesięciu gatunków i są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”. Badania są realizowane przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Sadownicy polują
- Uszkodził kilkanaście ambon myśliwskich. Usłyszał zarzuty
Siedem zarzutów dotyczących uszkodzenia mienia i narażenia osoby na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty...
- Sadownicy polują: Polscy myśliwi padają ofiarą agresji?
Taka teza pojawia się w artykule pt. „O agresji wobec myśliwych” autorstwa prof. dr hab. Dariusza...
- Sadownicy polują: Czy godzi się zabijać zwierzęta dla trofeów?
Stosunek większości Polaków do zabijania dzikich zwierząt przez myśliwych jest taki, że działanie to...
Najnowsze artykuły
- Bronisze: rynek hurtowy stawia na ekologię – powstanie EkoHala
- Dynamiczny wzrost sprzedaży ciągników w Polsce mimo listopadowego spadku
- Polonia będzie promować polskie owoce
- Jabłka najpopularniejszym owocem w listopadzie 2025 – przybyło ponad milion konsumentów
- Fałszywe przeglądy opryskiwaczy. Diagnosta z 120 zarzutami
- Krajewski: Naszą ambicją jest rolnictwo nowoczesne, rentowne i zrównoważone
- Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r.

