Dynamiczny wzrost sprzedaży ciągników w Polsce mimo listopadowego spadku
Polecane

Dynamiczny wzrost sprzedaży ciągników w Polsce mimo listopadowego spadku

Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) za listopad 2025 roku pokazują mieszane tendencje na rynku ciągników rolniczych w Polsce. Choć liczba nowych rejestracji w samym listopadzie spadła w porównaniu do średniej miesięcznej i analogicznego okresu roku poprzedniego, to skumulowane wyniki za ostatnie 12 miesięcy wskazują na wyraźny, ponad 20-procentowy wzrost sprzedaży.

W listopadzie 2025 roku zarejestrowano 639 nowych ciągników rolniczych. Jest to wynik niższy od średniej z ostatnich 12 miesięcy, która wynosiła 876 sztuk. W porównaniu z listopadem 2024 roku liczba rejestracji zmniejszyła się o 15,81% (o 120 sztuk). Warto zauważyć, że wynik ten jest zbliżony do poziomu rejestracji z dwóch poprzednich miesięcy, co może wskazywać na pewne spowolnienie sezonowe.

Jednak spojrzenie na dane skumulowane za okres grudzień 2024 – listopad 2025 pokazuje zupełnie inny obraz. Łączna liczba zarejestrowanych ciągników wyniosła 10 512 sztuk, co oznacza wzrost o 20,51% w porównaniu do 8 723 sztuk zarejestrowanych w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Liderzy rynku nowych ciągników

W listopadzie 2025 roku najwięcej rejestracji odnotował New Holland – 84 sztuki, co jednak oznacza spadek o 29,4% względem października. Drugie miejsce zajęła marka Deutz-Fahr z 77 rejestracjami (wzrost o 14,9%), a podium zamknęła Kubota – 62 sztuki (spadek o ponad 37%). Równorzędnie czwarte miejsce zajęły marki Case IH i John Deere, z 44 zarejestrowanymi ciągnikami każda.

Najpopularniejszym modelem w listopadzie był New Holland T5.90S (28 sztuk), a kolejne pozycje zajęły SOLIS 26 9+9 4WD (13 sztuk) oraz modele Deutz-Fahr 5095 i 5080 DC Ecoline (po 10 sztuk).

W ujęciu skumulowanym za okres styczeń–listopad 2025 liderem pozostaje New Holland z 1 430 rejestracjami (15,3% udziału w rynku), przed John Deere (1 204 sztuki, 12,9%) oraz Kubotą (942 sztuki, 10,1%).

Segmenty mocy – wzrost w średnich przedziałach

Analiza skumulowanych danych z 2025 roku pokazuje, że największy wzrost liczby rejestracji dotyczył ciągników o średniej mocy:

  • 51-70 KM: wzrost o 63% (289 sztuk)

  • 71-100 KM: wzrost o 48% (691 sztuk)

  • 101-140 KM: wzrost o 50% (518 sztuk)

W kategorii powyżej 200 KM odnotowano minimalny wzrost, natomiast spadek zarejestrowano w segmencie poniżej 30 KM. Średnia moc nowych ciągników w 2025 roku wyniosła 133,8 KM, nieco mniej niż w 2024 roku (140,7 KM). Najwyższą średnią moc charakteryzowały województwa: Zachodnio-Pomorskie (175,5 KM), Opolskie i Kujawsko-Pomorskie (168,7 KM), a najniższą Małopolskie (86,9 KM).

Województwo Mazowieckie utrzymało pozycję lidera pod względem liczby rejestracji nowych ciągników – 1 697 sztuk od początku 2025 roku (wzrost o 35,54%). Na kolejnych miejscach znalazły się Wielkopolskie (1 088 sztuk, +32,36%) i Lubelskie (901 sztuk, +50,9%). W samym listopadzie Mazowieckie zarejestrowało 112 ciągników, wyprzedzając Wielkopolskie (55) oraz Łódzkie i Lubelskie (po 52).

Rynek wtórny

Od stycznia do listopada 2025 roku zarejestrowano w Polsce 19 600 używanych ciągników, co oznacza spadek o 10,16% w porównaniu do 2024 roku. Liderem rynku wtórnego pozostaje John Deere z 3 147 sztukami (16,1% udziału), dominujący w kategoriach wiekowych 3-5 lat i 11-20 lat. W pozostałych segmentach wiekowych liderami są: Fendt (6-10 lat) oraz Massey Ferguson (powyżej 20 lat).

Powiązane artykuły