Cosmic Crisp już w sprzedaży

 

Cosmic Crisp – nowa odmiana jabłek opracowana na podstawie 20-letnich badań na Uniwersytecie Stanowym w Waszyngtonie w tym tygodniu pojawiła się na półkach sklepowych w Stanach Zjednoczonych.

W ciągu następnego miesiąca około 8 tysięcy ton jabłek trafi do sklepów. Premiera, która odbyła się 1 grudnia, była zapowiadana już od pewnego czasu, a emocje wokół nowej odmiany były podsycane od kilku lat. Akcja marketingowa rozpoczęta została znacznie wcześniej niż pojawienie się jabłek na rynku.

Już sama informacja o kwocie, jaką pochłonie promocja Cosmic Crispa, robi duże wrażenie. Jej wejście na rynek wspierane jest budżetem marketingowym w wysokości ponad10 milionów dolarów. Przyglądając się hasłom marketingowym trzeba przyznać, że przyciągają uwagę. – „To jest jabłko, na które czeka świat… wyobraź sobie możliwości”, „gwiazdorskie jabłko przyszłości”, „najbardziej oczekiwane jabłko roku” –  to tylko niektóre z nich.

Ożywienie panuje nie tylko wśród konsumentów. W stanie Waszyngton sadownicy posadzili już 12 milionów drzewek, a niektórzy przewidują że Cosmic Crisp być może zada ostateczny cios odmianie Red Delicious i ją zdetronizuje. Co ciekawe, waszyngtońscy sadownicy mają prawa do wyłącznej sprzedaży jabłek pod marką Cosmic Crisp przez następne 10 lat.

Cosmic Crisp powstał ze skrzyżowania odmian ‘Enterprise’ i ‘Honeycrisp’. Wyróżnia się na tle innych odmian jabłek swoją wielkością, ciemnoczerwonym kolorem skórki i widocznymi przetchlinkami. Jeśli chodzi o smak i teksturę miąższu, to z pewnością odziedziczyła ją po ‘Honeycrispie’. Jest bardzo chrupka i niezwykle soczysta i słodka.  Odmiana bardzo dobrze się przechowuje – 6 miesięcy w zwykłej chłodni oraz 12 miesięcy w kontrolowanej atmosferze (także bez zastosowania 1-MCP). 

Na zdjęciach sady z odmianą Cosmic Crisp:

ChrisAndersonOrchard 0354

LegacyOrchard 0372

LegacyOrchard 0385fot. https://cosmiccrisp.com/

Komentarze  

0 #13 Maria 2019-12-09 14:18
Jest patent I licencja na Crispa I SADOWNICY USA mają wyłączność na produkcję na 29 lat chyba że sprzedadzą licencję do Europy
Cytować
+2 #12 Sadownik 2019-12-08 23:30
To ja nie mam takiego typu.Jonagoldów nie lubię, smakują mi różne odmiany, ale z żadną szału produkcyjno-sprzedażowego nie ma : Geneva (dojrzała na drzewie) ,Melfree,Gold Bohemia,Pinova(w marcu , kwietniu z chłodni zwykłej).Pinovę sprzedają w fazie nie smacznej, Bohemia zwykle jest sprzedawana przejrzała, Mel mało kto zna, a Genevę ...rwiemy i sprzedajemy "na zielono".A w naszym sklepiku wypromowaliśmy te odmiany sprzedając je w optimum smaku, ale ilu sprzedawcom chciałoby się tak "bawić".Dlatego ich klientem jest klient chcący jabłka twardego chrupiącego, stąd pomysł i promocja Cosmica.
Cytować
0 #11 Guest 2019-12-08 20:55
20 lat to normalny cykl producji nowej odmiany wszystkie tak powstają w instytutach. :-)
Cytować
-1 #10 AFC 2019-12-08 17:46
Cytuję Sadownik:
Są osoby którym smakuje Idared , Anglicy i chyba Szwedzi lubią trawiastego Goldena itp . Nie ma odmiany wszech czasów, nie ma i nie będzie odmiany która wszystkim będzie smakować.Jeżeli jest to jabłko twarde chrupiące , to około połowa konsumentów(tak jest w Polsce) go nie zaakceptuje itp
Zgadzam się że nie ma odmiany która wszystkim będzie smakować, bo jak wiadomo są gusta i guściki. Dlatego ciąg dalszy mojej wypowiedzi zacznę od słowa " dla mnie ".Otóż dla mnie odmianą zbliżoną do ideału, tak w produkcji jak i konsumpcji jest, jak wcześniej wspomniałem, Jonagold i jego liczne sporty. Żeby on jeszcze by odporny na parcha i mączniaka i smakował jak Fantazja... :-)
Cytować
+2 #9 Sadownik 2019-12-08 15:29
Są osoby którym smakuje Idared , Anglicy i chyba Szwedzi lubią trawiastego Goldena itp . Nie ma odmiany wszech czasów, nie ma i nie będzie odmiany która wszystkim będzie smakować.Jeżeli jest to jabłko twarde chrupiące , to około połowa konsumentów(tak jest w Polsce) go nie zaakceptuje itp
Cytować
+2 #8 AFC 2019-12-07 23:08
To ciekawe że Amerykanie reklamują tą odmianę jako odmianę wszechczasów. Może zresztą to tylko chwyt reklamowy, ale ja za taką / odmianę wszechczasów / gotów byłbym uznać Jonagoreda / Jonagolda /. Bo dlaczegóż by nie ? Zapraszam do dyskusji ...
Cytować
-1 #7 AFC 2019-12-07 18:50
To ciekawe, bo wśród rodziców parchoodpornej Enterprise wymienia się m.in...McIntosha...No ale skoro prace nad Cosmic Crisp trwały 20 lat i kosztowały pół miliona dolarów, to trochę tam tymi genami musieli manipulować.
Cytować
+1 #6 Sadownik 2019-12-07 14:12
AFC ,jak zapewne wiesz Enterprise jest parchoodporna natomiast drugi rodzic , Honey , nie jest bardzo podatny na parcha natomiast jest nadzwyczaj wrażliwy na mączniaka(znam to z realu) - coś jak Cortland, Lodel.Podejrzewam że wspomniana nowość jest mało podatna na parcha i średnio na mączniaka.A ostatnia fotka jest bardzo wymowna , acz niezwykle malownicza.
Cytować
-1 #5 AFC 2019-12-06 21:59
Warto zwrócić uwagę że przy charakterystyce odmiany nie podano jej wrażliwości na parcha. Bierze się to stąd, że w stanie Washington ze względu na brak opadów PARCH NIE WYSTĘPUJE. A o tym braku opadów świadczą resztki roślinności wypalone przez słońce we wszystkich miejscach / poza sadami oczywiście /, które nie są nawadniane i widać to zwłaszcza na trzeciej fotografii.
Cytować
+7 #4 Sadownik 2019-12-06 17:17
Smak ma tu drugorzędne znaczenie liczy się marketing.Ktoś , kto uważnie obejrzy reklamy tzw suplementów diety i zainteresuje się ich składem, będzie wiedział że większość tych specyfików to przysłowiowe "g. w złotym papierku".I ludzie to kupują w ogromnych ilościach.Tylko musi być dobra reklama i dobrze dobrany adresat dla poszczególnego produktu.To jabłko potraktowano jak każdy inny produkt wchodzący na ciasny rynek, rynek który nie potrzebuje żadnych rewelacji, ale ta reklama przekonuje że jest inaczej ,że X i Y od lat czekali na to właśnie jabłko...pewnie od czasu Raju, nie było takiej odmiany ;-).Jeżeli jabłko będzie smaczne lub będzie wyraźnie droższe od innych to może odnieść sukces.
Gdyby poszła mega kampania np.: naszej Fantazji, jako jabłko na jesień-Zawsze czekasz na jesień , bo czekasz na Fantazję- ... i inne takie pierdoły, powtarzane w kółko to ludzie by to łyknęli, jak wiele innych sloganów.Konsument lubi być bajerowany a nawet oszukiwany.
Cytować
+1 #3 Guest 2019-12-06 14:48
Zazwyczaj te wszystkie cudowne odmiany po 5 latach są do wykarczowania.
Cytować
+2 #2 Ogrodnik 2019-12-06 12:23
Ciekawe czy rzeczywiście taki rarytas
Cytować
+5 #1 Chochlik 2019-12-06 10:11
Kiedy polscy sadownicy połączą siły to też będą mogli pokazać na co ich stać, ale to tylko moje marzenie :) oby stało się marzeniem większości :) :) :)
Cytować

Powiązane artykuły

Cosmic Crisp szturmem zdobywa amerykański rynek

Jesienne cięcie korzeni

X