Spożycie jabłek w Polsce spadło o połowę – Czas to zmienić!

 

Przeciętny Polak zjada obecnie zaledwie 7 średniej wielkości jabłek miesięcznie. To o połowę mniej niż 20 lat temu, a trend jest spadkowy. Zdecydowanie chcemy go odwrócic. Przy okazji Światowego Dnia Owoców i Warzyw zachęcamy, aby polskie jabłka z powrotem zajęły należne im miejsce w jadłospisach Polaków. Zgodnie z zaleceniami WHO powinniśmy spożywać minimum 400 gramów owoców i warzyw dziennie. Zdaniem wielu dietetyków, tę liczbę należałoby nawet podwoić. Jest nad czym pracować. Przeciętny Europejczyk spożywa ok. 340 g owoców i warzyw dziennie. Polacy jedynie 280 gramów. Zadbajmy o to, aby polskie jabłko stanowiło jedną z codziennych porcji owoców i warzyw w naszej diecie.

Jabłko – owoc, z którego możemy być dumni

W 2019 roku zebrano w Polsce 3,85 mln. ton owoców, z czego zdecydowaną większość – aż 3 mln. ton stanowiły jabłka. Polska należy do najściślejszej światowej czołówki pod względem eksportu tych owoców w formie świeżej i zagęszczonego soku jabłkowego. Można więc z cała stanowczością powiedzieć, że jabłka są naszym dobrem narodowym. Mimo ogromnej popularności polskich jabłek za granicą – w kraju tracą na popularności i nie są odpowiednio doceniane przez konsumentów. Polacy zbyt często wybierają owoce importowane, zapominając o opiniach dietetyków, którzy stale przekonują, że krajowe owoce stanowią doskonały składnik diety oraz są źródłem niezbędnych witamin i innych składników odżywczych.

Ile jemy jabłek?

„W ostatnich dwóch dekadach przeciętne roczne spożycie jabłek w przeliczeniu na mieszkańca Polski, spadło z ok. 25kg, o połowę – do ok. 12-13 kg. Dla porównania nasi sąsiedzi – Niemcy spożywają rocznie około 20 kilogramów tych owoców. Na podstawie danych z ostatnich 15-20 lat można zaobserwować dwa ogólne trendy: wzrost produkcji jabłek w Polsce; oraz spadek ich spożycia wśród rodzimych konsumentów.” - mówi Witold Boguta – prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW).

„Prowadzimy szereg działań, które mają na celu odwrócenie podobnych trendów, zarówno dotyczących jabłek jak pozostałych polskich owoców oraz warzyw, soków i innych przetworów. Przykładem takiej promocji jest kampania „CuTE: Kultywowanie smaku Europy”, w której zachęcamy Polaków aby ponownie przekonali się do smaku i wartości odżywczych rodzimych jabłek.” dodaje Witold Boguta.

Światowy Dzień Owoców i Warzyw

Decyzją FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) 16 października 2020 r. obchodzony jest Światowy Dzień Owoców i Warzyw.

Tegoroczne obchody zostaną uświetnione wyjątkową iluminacją na Pałacu Kultury
i Nauki w Warszawie, który od godziny 19.00 tego dnia zostanie rozświetlony pięcioma kolorami świateł, które symbolizują charakterystyczne grupy kolorów owoców i warzyw: żółty (np. marchew, dynia, sok marchwiowy); czerwony (np. pomidory, czerwone jabłka, czereśnie, wiśnie, truskawki, papryka); zielony (np. szpinak, sałata, brukselka, ogórek, agrest, szparagi); fioletowy (np. bakłażan, aronia, czarne porzeczki, borówki, ciemne winogrona) i biały (np. cebula, por, pieczarki, czosnek, kapusta, cykoria).

Na kolejne okazje do świętowania nie trzeba będzie długo czekać. Decyzją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 2021 rok został ogłoszony Światowym Rokiem Owoców
i Warzyw.

CuTE: Kultywowanie smaku Europy

„CuTE: Kultywowanie smaku Europy” to kampania informacyjno-promocyjna prowadzona w latach 2019-2021 przez FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), Europejskie Stowarzyszenie Handlu Owocami i Warzywami. Polskim partnerem projektu jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Więcej informacji o kampanii dostępnych jest w oficjalnym serwisie projektu, prowadzonym również w języku polskim: https://www.fruitvegetableseurope.eu oraz
w social mediach.

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

0 #2 Zbyszek M 2020-10-17 10:33
Cytuję Roman:
Nieustannie zaś wzrasta spożycie alkoholu ...proponuję więc pędzić więcej alkoholi z jabłek.calvados to jest to.

Przyjemne z pożytecznym


No i to jest pomysł na biznes. Calvados w latach nadzwyczajnych urodzajów ( i nie tylko). W roku 2018 mieliśmy okazję zrobić coś takiego. Powiem więcej: calvados z "rocznika Eskimosa" mógł być genialnej jakości. Warunki klimatyczne owego roku były niezwykle sprzyjające nie tylko wielkości plonu ale i jakości moszczu. Winiarze potwierdzą. Za kilka lat calvados z tamtego rocznika zrobiłby furorę na konkursach i światowych rynkach
Cytować
+5 #1 Roman 2020-10-14 16:03
Nieustannie zaś wzrasta spożycie alkoholu ...proponuję więc pędzić więcej alkoholi z jabłek.calvados to jest to.

Przyjemne z pożytecznym
Cytować

Powiązane artykuły

X