Czy warto kupować tanie ciągniki?

W związku z uzyskanymi informacjami dotyczącymi nieprawidłowości w sprzedaży ciągników, które mogły być nielegalnie wprowadzone do obrotu, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 14 maja 2021 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rozpatrzenie możliwości interwencji w tej sprawie.

Problem dotyczy rolników, którzy nabyli wyprodukowane po 31.12.2015 r. fabrycznie nowe zarejestrowane ciągniki rolnicze, które w chwili pierwszego wprowadzenia do obrotu na teren UE nie miały ważnych świadectw homologacji, zgodności czy decyzji o dopuszczeniu jednostkowym i które nie wypełniają warunków technicznych wymaganych rozporządzeniem (UE) 167/2013. Wg danych z CEPiK problem dotyczy na chwilę obecną kilku tysięcy ciągników i kilku tysięcy użytkowników. Nielegalne wprowadzanie do obrotu ciągników rolniczych i ich rejestrowanie lub przerejestrowywanie wg. uzyskanych informacji, odbywa się od kilku lat na terenie całego kraju. Problem dotyczy głównie importowanych ciągników o dacie produkcji/pierwszej rejestracji dokonanej po 01.01.2016 r. Homologacje wydane na te ciągniki wygasły wiele lat temu i nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu (UE) 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, m.in. dotyczących norm emisji spalin. W związku z tym zakupione przez rolników ciągniki obciążone są wadą prawną i z mocy prawa podlegają wycofaniu od użytkowników i wyrejestrowaniu.

Rolnicy kupują te ciągniki ze względu na korzystne ceny, nie zdają sobie jednak sprawy, że sprzęt kupowany w oficjalnie zarejestrowanej firmie, która wystawia sprzęt na krajowych wystawach organizowanych również pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, posiada poważną wadę prawną. W konsekwencji rolnicy mogą więc zostać bez ciągników, za to z kredytami do spłacania.

Przedstawiając powyższe Zarząd KRIR wystąpił o rozważenie możliwości podjęcia skutecznej interwencji w tej sprawie, aby jak najszybciej zatrzymać sprzedaż nielegalnych ciągników oraz zapewnić pomoc prawną i finansową poszkodowanym rolnikom.

Źródło: krir.pl; fot. freepik.pl/ aleksandarlittlewolf

Komentarze  

+1 #4 Bogus 2021-05-18 19:39
Trzeba było Ursusy kuupowac
Cytować
+3 #3 Sadownik2 2021-05-18 05:31
Jak zwykle urzędnik świętym jest a ty petencie się bujaj.Jak się domyślam chyba nie tyczy to zakupów pokątnych,nocą z kasą z ręki do ręki...tylko legalnych-skoro jest mowa o kredytach.Taki ciągnik jest ubezpieczony i zarejestrowany-inaczej klient nie dostałby nań kredytu.Czyli i ubezpieczyciel i kredytodawca i nasze cudowne Państwo reprezentowane przez wydział komunikacji ... wszyscy akceptują jakiś tam przekręt a na końcu ,jak się jakiś urzędas wkuwi,po -upie dostanie rolnik i to mocno a wszyscy pozostali nie poniosą żadnej odpowiedzialności.No rewelacja.Choć tak na prawdę nikt tu wprost nie napisał o co chodzi, czego one nie mają i w jaki sposób i kto może to zauważyć i chcieć ciągnik odbierać ? Za mało konkretów.
Cytować
+6 #2 Antek Szprycha 2021-05-17 11:58
Skoro podjęliście ten temat to może wypadało by napisać jakich konkretnie ciągników należy się wystrzegać...
Cytować
+6 #1 Xxx 2021-05-17 09:17
W konsekwencji rolnicy mogą więc zostać bez ciągników, za to z kredytami do spłacenia. A ja się pytam. Co konia obchodzi jak się wóz wywróci ?
Cytować

Powiązane artykuły

X